En åtteåring sitter ytterst på en stol og trykker en bamse usikkert inntil seg. Hun skal fortelle de to representantene fra Fylkesmannen hvordan hun egentlig har det i barnevernsinstitusjonen hun bor i.
Det er vanskelig å finne ord, samtalen stopper opp. Åtteåringen er redd det hun sier fører til at de voksne på institusjonen blir sure.
Slike situasjoner har Marita Ugseth vært med på utallige ganger. Hun er seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Trøndelag og har ofte opplevd at barnevernsbarn er utrygge i møte med ukjente voksne. Det at hun kom fra Fylkesmannen gjorde ikke situasjonen bedre. Mange av barna visste ikke hva Fylkesmannen var en gang.
Hun fant ut at noe måtte gjøres.
Gammel ordning kunne ikke fortsette
– Vi kunne ikke fortsette med en ordning som verken fungerte for oss i Fylkesmannen eller for de barna vi skulle finne ut om hadde det bra eller ikke, sier Marita Ugseth.
Hun tok initiativet til å utvikle en ny app som bedre skal hjelpe representantene fra Fylkesmannen til å finne ut om barn i barnevernsinstitusjon har det bra eller ikke.
EKSTRA VERKTØY: Seniorrådgiver Marita Ugseth hos Fylkesmannen i Trøndelag lærer bort erfaringer med den nye appen til alle landets fylkesmannsembeter. – Nå har vi et verktøy ekstra som skaper nysgjerrighet og interesse hos barna. Vi kan møtes over nettbrettet, sier Marita Ugseth.
Foto: Eivind Aabakken / NRKFylkesmannen er tilsynsmyndighet
Når barn oppholder seg i barnevernsinstitusjon er det Fylkesmannens oppgave å finne ut om barna har det bra eller ikke.
– Mange barn tør ikke være ærlige med Fylkesmannen, fordi da tror de Fylkesmannen forteller det videre til de som jobber på institusjonen uten først å avtale med barnet hvordan det kan gjøres trygt, forteller Glorija.
– Barn er ofte redde for at de voksne kan bli skuffa, sinte eller lei seg.
Hun er en av flere barnevernsproffer i Forandringsfabrikken ( barn og unge som er i barnevernet) som har hjulpet til i utviklinga av appen.
Glorija er i barnevernet og er nå en såkalt «proff» i Forandringsfabrikken – en stiftelse som løfter fram unge med egen erfaring og gir råd til myndighetene.
Foto: ForandringsfabrikkenUtviklet i teknologimiljøet i Trondheim
Appen, som heter Her Bor, ble nylig presentert for alle landets fylkesmannsembeter i Stjørdal. Satsingen er betalt av Helsetilsynet, og målet er at det nye verktøyet skal føre til bedre samtaler med barna.
– Appen er ikke et spill, men et samtaleverktøy, sier Nina Fjelnset
Hun jobber i Trondheimsfirmaet Ablemagic, som har stått for utformingen.
Barnet skal ikke oppnå noe, men kjenne seg igjen i de valgene det gjør og deretter resonnere ut fra valgene og så forhåpentligvis fortelle åpent om hvordan det er å bo på institusjonen.
Barnevernsproffene synes det er kult at de har fått være med å gi tips og råd.
– Det er utrolig bra at Fylkesmannen tok kontakt med oss i barnevernet, fordi vi vet hvordan det kjennes og fordi vi vet hva som skal til for at barn skal svare trygt, sier Mia.
Mia er barnevernsproff.
Foto: ForandringsfabrikkenInnføres i hele landet
Etter presentasjonen i Stjørdal nylig, har nå alle landets Fylkesmannsembeter fått opplæring i verktøyet.
– Fylkesmannen i Trøndelag har vært veldig kreativ og innovativ, sier Hanne Knudsen, fagsjef i Helsetilsynet.
Verktøyet skal innføres i alle landets fylker. Helsetilsynet betaler nå for at dette rulles ut i hele landet. Så langt er appen kun prøvd ut i Trøndelag, og erfaringene er udelt positive.
– Barna tør å dele mer om hvordan de har det der de bor, og det er jo noe av det vi skal prøve å finne ut under vårt tilsynsbesøk, om barna blir forsvarlig ivaretatt når de bor på institusjon, sier Marita Ugseth.
– Noen mener samfunnet blir for digitalisert?
– Her er det ikke snakk om heldigitalisering. Appen skal ikke erstatte samtalen, men være et supplement. Den skal hjelpe oss og barnet til å dele hvordan det har det i hverdagen.
John Halvorsen fra fylkesmannen i Innlandet gleder seg til å ta i bruk appen i barnesamtaler.
Foto: Eivind Aabakken / NRK