NRK Meny
Normal

Skal jobbe døgnet rundt for å åpne Dovrebanen

Det skal arbeides kontinuerlig for å reparere de omfattende skadene på Dovrebanen.

Video Dovrebanen skal repareres3

VIDEO: Jernbanelinja henger i løse lufta etter at store mengder masse raste ut.

– Her henger 30 meter av jernbanen. Ned til E6 og elva er det vel en høydeforskjell på 55 meter, det ser ille ut, sier prosjektleder Tove Fjorden Ree i Jernbaneverket til NRK.

Tove Fjorden Ree

Tove Fjorden Ree.

Foto: Erik Waatland / NRK

Fredag var hun på befaring i Soknedal for å se skadene som skaper store problemer for togtrafikken på Dovrebanen.

Strekningen har vært stengt på stedet siden tirsdag.

Først gikk et ras som stengte jernbanen, senere tok et nytt skred med seg store mengder masse slik at skinnene ble hengende i løse lufta.

15.000 kubikkmeter masse

Det siste skredet tok med seg en hel jernbanefylling.

– Vi snakker anslagsvis om 15.000 kubikkmeter masse som skal fylles opp i denne skråningen, sier Fjorden Ree.

Det tilsvarer mellom 1.500 og 2.000 lastebillass.

I helgen starter forberedelsene til reparasjonsarbeidet. Mandag begynner selve jobben med å gjenoppbygge fyllingen så sporet kan åpnes.

– Da blir det arbeid så å si 24 timer i døgnet, sier prosjektlederen.

Planen er at ti lastebiler skal gå kontinuerlig, døgnet rundt.

Stengt i tre uker

Assisterende banedirektør Brede Nermoen i Jernbaneverket er usikker på når Doverbanen kan åpne igjen, men han regner med at det vil ta rundt tre uker.

Det er det samme anslaget som ble gitt tidligere denne uken.

Han sier de nå vil legge forholdene til rette for entreprenøren så arbeidet kan gå glattest mulig.

– Det er et stort ras, det er 15.000 kubikkmeter stein som skal inn. Så dette er ingen dagligdags hendelse for jernbanen, sier Nermoen.

Video: Her henger jernbanen i løse lufta

Video Her henger jernbanen i løse lufta

– Fortvilt situasjon

NSB frakter passasjerene forbi rasstedet i busser.

– Bussen bruker normalt lengre tid enn toget, men vi ber likevel passasjerer møte opp i henhold til ordinær rutetabell, skriver selskapet på nettsidene sine.

Stengingen av Dovrebanen skaper også problemer for CargoNet, som kjører godstog mellom Oslo og Trondheim.

– For oss er dette en veldig fortvilt situasjon. Vi får ikke kjørt de togene vi skal til og fra Trondheim, og da får jo kundene våre problemer, sa informasjonsdirektør Bjarne I. Wist til NRK for to dager siden.

Omkjøring: Rørosbanen

Jernbaneverket opplyser at de er i jevnlig kontakt med både NSB og CargoNet.

– Alternativet er å kjøre Rørosbanen, men da må godsselskapene ha diesellokomotiver. På Dovrebanen kjører vi med strøm, sier assisterende banedirektør Brede Nermoen i Jernbaneverket.

Ras Dovrebanen

Det vil gå flere uker før det igjen kan kjøres tog her.

Foto: Martin Aarhoug Hammervik
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Video fra Trøndelag

Det er julebordstid, og uhell kan skje, skal vi tro tannlegene...
Fra 1. januar får du nyheter klokka 18:55, 20:55 og 22:55.