Hopp til innhold

Nå kan også disse bli resirkulert

Etter flere år med forskning tror Sintef at de nå har funnet en måte å gjenvinne båtvrak på.

båthavn

Fritidsbåter som disse blir ofte senket i havet, forlatt på land eller brent på bål når de er for slitt for eieren. Fram til nå har man strevd med å resirkulere stoffene i båtene, men nå tror Sintef-forskere at de har funnet en løsning.

Foto: Berge, Asbjørn Odd / NRK

– Forsøkene vi har gjort er på småskalanivå, og de fungerte veldig bra, forteller forskningssjef Fabrice Lapique.

For rundt tre år siden fikk Sintef, i samarbeid med Veolia Miljø, penger fra Forskningsrådet for å finne en metode for å gjenvinne gamle fritidsbåter.

Ifølge forskningsbladet Gemini har mangelen på resirkuleringsmuligheter gjort at de over 5 000 fritidsbåtene som blir kastet hvert år i Norge, enten blir senket i havet eller brent på bål.

Bare rundt 1000 av disse blir levert til miljøstasjoner.

Med resultatene Sintef har kommet fram til kan det nå dukke opp et miljøvennlig alternativ som gjør at færre dumper båten sin.

Klarer å bryte ned stoffet

Problemet fram til i dag er at mange båter består av komposittmateriell, som er satt sammen av polyester og glassfiber.

Dette kan ikke smeltes og brukes igjen, og før prosjektet startet var det mange som mente at det var umulig å bruke komposittmateriell om igjen, forteller forskningssjefen.

Men nå har forskerne funnet en metode å bryte ned stoffet på.

– I løpet av prosjektet har vi bevist at væsken som kommer ut av gjenvinningsprosessen kan brukes til å framstille nytt komposittmateriell, sier Lapique.

– Dette er absolutt noe som kan brukes

Hvert år blir det kjøpt inn 35 000 båter som er laget av komposittmateriell i Norge.

I stedet for at båtene blir forlatt på land, senket i havet eller brent opp, håper forskningssjefen nå at man kan bruke verdiene som finnes i båtene på nytt den dagen de vrakes.

– Ut fra det vi har funnet ut så langt, så mener vi absolutt at dette er noe som kan brukes, mener Lapique.