Appen «Jip» er et tilbud som retter seg spesielt mot den yngre målgruppen, og er et produkt fra selskapet Cabonline Group og Norgestaxi. Den lanseres først i Trondheim.
Tjenesten skal kunne være konkurransedyktig med kollektivtilbudet.
– Dette er en appløsning som gjør at vi kan kutte kostnader. Kunden bestiller turen i appen og drosjesjåføren mottar meldingen direkte, uten unødvendige mellomledd, sier administrerende direktør i Cabonline Norge og Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen.
«Happy hour»
Tjenesten er for alle, men er spesielt rettet mot studenter og unge voksne.
– Det spesielle er at den har en såkalt «happy hour» mellom klokken 17.00-01.00. Da kan man reise for 99 kroner innenfor bomringen i Trondheim, sier Kibsgaard-Petersen.
Jens Widèn bor i Trondheim og er glad for at en slik app kommer.
– Jeg tar taxi en til to dager i uka, så det er et kjærkomment tilbud, sier han.
Ønsker konkurransen velkommen
TrønderTaxi er Norgestaxi sin største konkurrent i Trondheim, og salgs- og markedssjef Bjarne Aas Farbu, sier de har godt av konkurransen som kommer.
– Taxinæringen må være fremoverlent og nyskapende i møte med nye utfordringer, og det er derfor bra at flere mindre sentraler melder seg på.
Han mener de skal være godt rustet for å møte konkurransen.
– Vi gleder oss til å møte morgendagens konkurrenter med innovative og attraktive løsninger som er tilpasset nye kundevaner og behov, sier Farbu.
– Håper på flere turer
Håpet er også at det nye tilbudet skal bli lønnsomt for drosjesjåførene. Jan Aga kjører taxi i Trondheim, og tror appen blir populær.
– Jeg håper det blir mer kjøring når det er så billig. Yngre folk har mobiler, og den er enkel å laste ned. Så jeg tror det blir mer kjøring. Jeg tror dette blir populært, sier taxisjåføren til NRK.
– Fra drosjeeiers ståsted så håper vi dette vil øke trafikken, slik at man kjører mer enn man står i kø. Så vi håper det fører til bedre arbeidsplasser, sier administrerende direktør.
– Er dette en motvekt til Uber?
– Vi ønsker all konkurranse hjertelig velkommen. Dette er et nytt produkt som gir rimeligere priser som forbrukeren vil sette pris på.