I 2010 ble det bestemt å fjerne piggdekkavgiften. Nå snur politikerne, og bilistene kan igjen måtte betale for å bruke brodder under dekkene.
– Det er en uheldig og unødvendig utvikling, Forholdene og muligheten for å kjøre uten pigger har blitt bedre, sa finansdirektør Olaf Løberg under fremleggelsen av budsjettforslaget.
Les: Piggdekk kan bli forbudt i Trondheims gater
Det er ikke lenge siden formannskapet avviste at de ville gjeninnføre avgiften. Men nå vil de at bilistene skal punge ut likevel.
– Vi føler at det er god faglig begrunnelse for dette, sier avtroppende rådmann Stein A. Ytterdahl.
Det er ekstrainnsatsen for å holde luftkvaliteten god som gjør at de nå har snudd.
– Renholdet koster mye penger og ressurser. Til tross for at det har blitt lettere å kjøre piggfritt, er det færre og færre som gjør det.
Den avtroppende rådmannen ser for seg at prisnivået er omtrent som for fem år siden.
– Et sesongoblat kostet da 1200 kroner, og vi vil nok se noe av det samme nå.
Kom overraskende på Ottervik
– Jeg syns det var et veldig pussig forslag. Det er ikke mer enn en bare et par dager siden det igjen ble nedstemt i bystyret. Så det er overraskende at det blir tatt med inn i budsjettforhandligene, sier Ottervik.
Hun ser ikke problemet med at stadig flere kjører med pigger.
– Målet er god byluft, og den har ikke vært bedre på 20 år. Det er helseaspektet som er viktig og ikke avgifter.
– Kunne vært løst på en annen måte
Venstres Jon Gunnes føler at avgiften kunne vært løst på en bedre måte.
– Vi har respekt for at folk ønsker å kjøre med piggdekk i Trondheim, men i enkelte områder er det veldig helsefarlig. I de områdene burde vi hatt en gebyrordning, eller et forbud, som vi har foreslått.
Gunnes mener at en fast sum i avgift for alle ikke er nødvendig.
– I de områdene hvor det er uheldig å kjøre med piggdekk, for eksempel gjennom bompengesystemet, så må det være en avgift.
– Piggdekkgebyr bare i midtbyen og for hver enkelt tur?
– Ja, hvis det teknisk sett er mulig så burde det vært noe å se på. Det er den beste måten å få god miljøeffekt på, og det bør være målet. Ikke bare samle inn penger fra bilister, sier Gunnes.