Hopp til innhold

Nå har den norske bilfloppen fått en 2018-modell

Troll-bilen ble aldri et norsk industrieventyr. Det ble laget kun seks eksemplar av det norske bilmerket – inntil nå. En gjeng NTNU-studenter har ved hjelp av de originale støpeformene laget Troll 7.

Den sjuende utgaven av den norske bilen Troll

Troll 7 ble avduket ved NTNU denne uka. Studenter ved Produktutvikling og produksjon har bygget bilen med egne hender og originale støpeformer fra etterkrigstiden.

Foto: Morten Andersen

To år etter at de startet bilproduksjonen, kunne gjengen i Smørekoppen Engineering endelig avduke den sjuende Troll-bilen.

– Jeg har ikke finregnet på antall timer, men det er nok korrekt å si at vi har brukt flere tusen. Under lakken ligger enormt arbeid med pussing, sparkling og tilpasning, før grunning og lakkering, sier prosjektleder Håvard Teigen.

Troll-bil

Håvard Teigen er barnebarnet til Harald Aspheim, mannen som bygde den sjette Troll-bilen.

Foto: Morten Andersen / NRK

Konkurs etter to års drift

Troll-fabrikken ble etablert av Per Kohl-Larsen, som etter mange år utenlands flyttet hjem til Norge og Telemark etter krigen.

Med seg hadde han en drøm: at Norge skulle bli store på bilproduksjon.

Ideen til Kohl-Larsen skal ha vært å bygge verdens første masseproduserte glassfiberbil utenfor USA. Dessverre ble det bare to års drift og fem produserte biler.

Troll

Per Kohl-Larsen produserte fem Troll-biler i Lunde i Telemark før selskapet gikk konkurs.

Foto: Børretzen, Sverre A. / SCANPIX

Støpeformene ble auksjonert bort til Troll-bilen auksjonert bort til Harald Aspheim. Han lagde den sjette Troll-bilen i 1961. Så ble støpeformene liggende i garasjen hans.

Aspheim er bestefaren til den bilinteresserte maskiningeniørstudenten Håvard Teigen.

– Han ga oss lov til å transportere støpeformene til Trondheim, slik at vi kunne lage en ny, sier Teigen.

Troll-bil
Foto: Morten Andersen / NRK

Vil ta med bilen på turné

Den originale Troll-bilen er en sportskupé. NTNU-varianten er bilmerkets første kabriolet.

– Slik ble det fordi vi i utgangspunktet ikke hadde støpeformene til taket. Nå har vi fått kommentarer på at bilen ser bedre ut som kabriolet, sier Teigen.

Troll bil nr 7, laget av NTNU-studenter i foreningen Smørekoppen Engenreering.

Troll 7 er bilmerkets første kabriolet. NTNU-studentene jobber nå med å skaffe sponsorer for å kunne reise rundt og vise frem verket sitt.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Studentene har ellers forsøkt å gjøre Troll 7 så lik originalen som mulig, både når det gjelder rammeverk, farge, interiør og karosseri.

Håpet til prosjektlederen er at bilen nå skal stilles ut på NTNU Gløshaugen, før de kan ta den med ut på en aldri så liten Norges-turné etter hvert.

– Vi er imidlertid avhengig av finansiering og sponsorer for å få det til, sier Teigen, som fortsatt har et lite håp om at bilen skal få gateregistrering.

Distriktenes magasin. Programleder: Jorun Vang.

Reportasje i Norge Rundt 13. juni 2008, om Troll prod. nr. 1, som ble hentet hjem fra USA i 1955. Denne bilen ble