To år etter at de startet bilproduksjonen, kunne gjengen i Smørekoppen Engineering endelig avduke den sjuende Troll-bilen.
– Jeg har ikke finregnet på antall timer, men det er nok korrekt å si at vi har brukt flere tusen. Under lakken ligger enormt arbeid med pussing, sparkling og tilpasning, før grunning og lakkering, sier prosjektleder Håvard Teigen.
Konkurs etter to års drift
Troll-fabrikken ble etablert av Per Kohl-Larsen, som etter mange år utenlands flyttet hjem til Norge og Telemark etter krigen.
Med seg hadde han en drøm: at Norge skulle bli store på bilproduksjon.
Ideen til Kohl-Larsen skal ha vært å bygge verdens første masseproduserte glassfiberbil utenfor USA. Dessverre ble det bare to års drift og fem produserte biler.
Støpeformene ble auksjonert bort til Troll-bilen auksjonert bort til Harald Aspheim. Han lagde den sjette Troll-bilen i 1961. Så ble støpeformene liggende i garasjen hans.
Aspheim er bestefaren til den bilinteresserte maskiningeniørstudenten Håvard Teigen.
– Han ga oss lov til å transportere støpeformene til Trondheim, slik at vi kunne lage en ny, sier Teigen.
Vil ta med bilen på turné
Den originale Troll-bilen er en sportskupé. NTNU-varianten er bilmerkets første kabriolet.
– Slik ble det fordi vi i utgangspunktet ikke hadde støpeformene til taket. Nå har vi fått kommentarer på at bilen ser bedre ut som kabriolet, sier Teigen.
Studentene har ellers forsøkt å gjøre Troll 7 så lik originalen som mulig, både når det gjelder rammeverk, farge, interiør og karosseri.
Håpet til prosjektlederen er at bilen nå skal stilles ut på NTNU Gløshaugen, før de kan ta den med ut på en aldri så liten Norges-turné etter hvert.
– Vi er imidlertid avhengig av finansiering og sponsorer for å få det til, sier Teigen, som fortsatt har et lite håp om at bilen skal få gateregistrering.