Hopp til innhold

Nå er det priskrig på påskevarene også

Priskrigen kommer til å bli enda mer spinnvill i årene som kommer, mener Ole Robert Reitan.

Påsketilbud

Påsketilbudene er mange. Flere av de store dagligvarekjedene priser påskevarene billig.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Før jul var det full priskrig i daglivarebransjen. Flere av landets største kjeder dumpet prisene på diverse julemat. Ribbe, julemarsipan og pepperkaker var bare noen av produktene som ble solgt til "gi bort-pris".

Nå er en annen stor høytid like rundt hjørnet, og skal man tro Rema 1000-direktør Ole Robert Reitan, kan man forvente liknende tilstander i påsken.

Ole Robert Reitan

Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Påsken er bare en og en halv uke unna, og det er full priskrig på alle mulige produkter, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000 til NRK.

Reitan mener at julen bare var en forsmak på hva folk kan vente seg i årene som kommer.

– Priskrigen i Norge kommer til å bli enda mer spinnvill i årene som kommer. Slik er dagligvarebransjen i Norge blitt, sier Reitan.

Juletilstander på noen av varene

Hos Bunnpris er de i full gang med å senke prisene på de typiske påskevarene. Grillpølser og smågodt selges med stort tap.

– Vi holder på å justere prisene akkurat nå, og på noen av varene er det juletilstander, sier driftsdirektør i Bunnpris Tore Bjørnebo til NRK.

– Hos oss er nok smågodt det verste. Akkurat nå koster det 6,90 kroner, sier Bjørnebo.

Smågodt

Smågodt er en vare som selges billig rett før påske.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Krise å havne bakerst

Også før påsken blir det gjennomført en omfattende pristest på matvarer. Bjørnebo forteller at det er viktig å komme godt ut i slike tester. Det er derfor vanlig å sette ned prisene på varene som det er forventet at er med i testene.

Kvikk Lunsj

Kvikk Lunsj er for mange obligatorisk i påsken.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

– Det er krise for flere kjeder hvis de havner bakerst på en pristest. Men det koster jo "skjorta" for oss, fortsetter han.

Ser at minusene blir større

Driftsdirektøren i Bunnpris liker ikke utviklingen med at prisene på varene dumpes til høytidene. Han mener at det i det lengre løp også går ut over kundene.

– Det startet jo til jul og tok fullstendig av. Vi går fortere tom for varene når det er så billig, men vi kan ikke holde på å "gi" bort varene. Vi ser at minusene blir bare større og større for hver dag som går, forteller Bjørnebo.