Nå blir det mer matte for elever i Trondheim

En av tre ungdomsskole-elever fikk karakteren 1 eller 2 på vårens matematikkeksamen, ifølge Utdanningsdirektoratet. Nå tar kommunen grep.

Matematikk

Omtrent 2000 ungdomsskoleelever fikk karakterene 1 eller 2 på vårens matteeksamen.

Foto: Scanpix / SCANPIX

– Til tross for at resultatene var en forbedring fra året før, så er det ingen grunn til å være fornøyd, mener leder for oppvekstkomiteen Eirik Schrøder (Ap).

En matematikktime ekstra

Eirik Schrøder (Ap)

Eirik Schrøder mener at ekstra timer med matematikk tidlig i skoleløpet vil gi gode resultater.

Foto: Privat

Fra høsten av får fjerde trinn på barneskolene i Trondheim en ekstra matematikktime i uka. Dette ble vedtatt i budsjettforslaget til Sentrum-Venstre. På denne måten skal de forsikre seg om at elevene kan det grunnleggende fra starten av.

– Vi vet at oppfølgingen må starte tidlig. Det er for sent å sette inn hjelp i tiende trinn for da skal de allerede ha lært det grunnleggende, sier Schrøder.

Etter hvert vil det komme enda en matematikktime til, men på hvilket trinn den blir satt inn er foreløpig usikkert. De to matematikktimene vil ikke erstatte andre fag, men vil komme i tillegg til dagens timeantall.

– Det blir ikke mer å lære, men de får mer tid på å lære stoffet de allerede må kunne. Da forstår de mer av matematikken. Det har vi stor tro på vil forbedre karakterene, forteller Schrøder.

– Småtrinnet er riktig valg

Oda Tingstad Burheim er matematikklærer for tredje trinn på Charlottenlund barneskole, og er en av lærerne som får disponere den ekstra timen fra høsten av. Hun mener det er helt riktig at timen blir lagt til fjerde trinn.

– For å sikre elevenes matematikkompetanse må vi sørge for at de faktisk forstår. Det krever tid å få til for alle elevene, og å legge ekstra trykk på småtrinnet mener jeg er riktig prioritering, forteller Tingstad Burheim.

Hun legger til at det ikke bare er på skolen at matematikk er viktig å kunne, men også for elevenes møte med hverdagen.

– I veldig mange yrker trenger man matematikk. Dette gjelder også i dagliglivet for å klare å forstå avisa, økonomi og alt som foregår rundt oss, sier læreren.

Teknologihovedstad

Schrøder understreker at siden Trondheim er en teknologihovedstad så skulle det bare mangle at de satser på realfag.

– Realfag er et av satsingsområdene til Trondheim kommune. Det er fordi vi ser at det trengs i dagens arbeidsliv. Det er utrolig mye innovasjon og ny teknologi som kommer og da er det viktig at vi har gode realfagselever, sier Schrøder.

Berit Kirksæther, rådgiver i rådmannens fagstab, er heller ikke fornøyd med resultatene, men sier at Trondheim har all mulig forutsetning for å kunne forbedre resultatene.

– Vi har gode ordninger for både etter- og videreutdanninger som kommunen benytter fullt ut. Vi har politikere som prioriterer skole og et unikt tilfang av samarbeidsmiljøer som for eksempel NTNU, forteller Kirksæther.