Steffen Karlsen er lærer på Brundalen skole i Trondheim og han forteller at de bruker dataspill i undervisninga.
I spillet Minecraft, som på mange måter kan minne om lego, laga Karlsen et stort, digitalt legobrett. Der fikk femteklassingene, som han underviser, bygge skolen sin i miniatyrform.
Stadig flere henvendelser
– De gikk rundt med målehjul, og de var på taket og flere steder, selvfølgelig med oppsyn, poengterer Karlsen.
Elevene er svært begeistra.
– Det er veldig artig. Vi tenker ikke på det som et fag, sier Ida, som er elev i 5. klasse.
På få år har mange lærere tatt dataspill inn i undervisninga. Tidligere var det ingen som hadde faglig ansvar for dette området, men i løpet av de siste årene har Senter for IKT i utdanninga jobbet en del med saken.
Senteret ligger under kunnskapsdepartementet, og fungerer som en rådgivende tjeneste for skoler som ønsker å bruke dataspill som et verktøy i ulike fag.
– Noen er skeptiske
Seniorrådgiver ved senteret, Vibeke Guttormsgaard, sier noen er skeptiske.
– Det er en del som bekymrer seg for at det blir for mye dataspill i hverdagen til barna. Noen bruker natta til slike aktiviteter, og det er et problem, men i skolesammenheng er det annerledes. Det er nok noe som er kommet for å bli i, men det tar litt tid å få dataspill i skolen "godkjent" av alle, sier hun til NRK.
Lærer Karlsen skjønner også at foreldre kan være skeptiske.
– Vi bruker dette som et verktøy. Det er viktig at spillet ikke blir en happening i timen, men noe elevene kan bruke for å reflektere, sier han.