Langs fylkesveg 700 mellom Meldal og Berkåk i Trøndelag følger de nøye med på når den første kilometeren med ny, miljøvennlig asfalt legges.
– I dag har vi den viktigste dagen i asfaltbransjen med tanke på miljø – i hvert fall i dette årtusenet, sier Trine Okstad, innovasjonsleder i Veidekke.
Trøndelag fylkeskommune, som eier vegen, har et ønske om at den nye asfalten skal erstatte den tradisjonelle asfalten.
– Vi har et krav om å redusere CO₂-utslippet med 60 prosent innen 2030, så det er denne vegen vi ønsker å gå, sier teamlederen i Trøndelag fylkeskommune Anne-Grethe Jenssen.
Redusere opp mot 80 prosent
Ved et laboratorium i Trondheim har Veidekke utviklet en mer miljøvennlig asfalt de mener vil redusere klimautslippet betydelig.
Hvert år legges det rundt 7,5 millioner tonn asfalt i Norge. Dette utgjør klimautslipp på 460.000 tonn.
– På sikt ønsker vi å redusere 80 prosent av det totale utslippet, ved hjelp av denne asfalttypen. Så er det opp til kundene i tillegg til at vi må ha kontrakter som satser på miljø, slik at vi kan få tilbake utviklingskostnadene vi legger ned.
Plantebasert olje
Den store synderen i asfaltproduksjonen i dag er bindemiddelet som består av tungolje.
I ett års tid har de forsket på alternativer og funnet en løsning, hvor deler erstattes av plantebasert olje.
– Her er det klimaeffekter som er betydelig, og nå har vi testet og gjort grundige undersøkelser i laboratoriet. Vi mener denne asfalten skal bli like god som en med mer tradisjonelle materialer, sier leder av Veidekkes kompetansesenter, Bjørn Ove Lerfald.
Av hensyn til konkurranse ønsker ikke forskerne å si mer enn at oljen de bruker som bindemiddel er plantebasert.
I tillegg er det gradvis innført biomasse og økt gjenbruk av gammel asfalt.
På rett veg
Ifølge direktør i Veidekke Asfalt, Martin Holmqvist, skal asfalten legges flere steder til neste år.
– Vi er glade for at Trøndelag fylkeskommune har gått foran og åpnet for at den første miljøasfalten i landet nå blir testet i full skala.
Professor ved institutt for bygg- og miljøteknikk ved NTNU, Inge Hoff, mener det er et viktig steg i riktig retning.
– Utvikling av bindemidler, som ikke kommer fra råolje, er viktig for å kunne ha et godt alternativ når tilgangen på olje avtar og prisene på denne typen bindemiddel vil stige. Det er fint at de tester i full skala siden bare litt kortere levetid vil spise opp gevinstene ganske fort.