– Dette er ikke er den klassiske informasjonen om veiprosjekter eller andre ting som faktisk skjer. Dette er ren reklame for et av de mest kontroversielle, politiske vedtakene som er fattet i Trondheim de siste årene, sier Kristian Dahlberg Hauge, kommunalråd for Frp i Trondheim.
Han viser til skilt som er satt opp ved innfartsveiene til trønderhovedstaden.
Her møtes bilistene med budskapet ”Miljøpakken åpner nye muligheter”, samt adressen til ei nettside hos Statens vegvesen med informasjon om miljøpakken i Trondheim.
– Kan bære galt av sted
Dahlberg Hauge sier han gjerne skulle sett debatten hvis han tok initiativ til å sette opp skilt der Fremskrittspartiets avgiftspolitikk var budskapet.
- Les også: Grønt lys for miljøpakken
– Det er nøyaktig det samme, det er politiske budskap. Og dersom vi skal ha fritt fram for dette i form av store skilt ved byens innfartsårer bærer det galt av sted, sier Dahlberg Hauge til NRK.
Avviser reklamepåstand
Ordfører i Trondheim Rita Ottervik (Ap) avviser at skiltene er politisk reklame.
– Vi ønsker at alle innbyggerne både skal tenke gjennom egne reisevaner, men også at de skal se hva vi bruker pengene på og hvor vi vil, sier Ottervik.
Hun sier det vil komme flere slike skilt i framtida, særlig i tilknytning til enkeltprosjekter.
– Klart budskap
Bystyrerepresentant Harald Nissen fra Miljøpartiet De grønne synes skiltene gir et veldig klart budskap og at det er drøyt å kalle dette reklame.
– Med miljøpakken får folk muligheten til å få redusert pris på sine månedskort, nå får vi muligheten til å få på plass en del veilenker vi har spurt etter i mange år. Og vi kommer til å få Norges beste sykkelveinett, sier Nissen.