Tidligere leder i Norske Informasjonsrådgivere, Ole Christian Apeland, er ikke i tvil om at noen har trukket i trådene.
– Mest sannsynlig noen som vil ramme Tine, og med tilknytning til partene. Det kan være på personnivå, selskapsnivå eller på et høyere, politisk nivå, sier Apeland til Nationen.
Ble plantet
Han støtter dermed professor Reidar Almaas ved Norsk senter for bygdeforskning, som mener Tine-saken trolig ble plantet av dagligvarekjedene for å få søkelyset bort fra egne hemmelige bonusavtaler.
Hvem som tok initiativet til det omstridte dokumentet, der Tine tilbød ICA 16 millioner kroner for å fjerne konkurrenten Synnøve Finden fra ostehyllene, er fortsatt uklart.
Tine hevder at det var ICA som ba om et slikt overslag, noe ICA benekter. Fredag møttes partene til oppvaskmøte, som endte med at Tine beklaget hele saken.
PR-millioner
Hva som faktisk skjedde da Tine gikk i baret er grundig tåkelagt. Det har en hær av informasjonsrådgivere og millioner av PR-kroner bidratt til, skriver Finansavisen.
Det er ikke vanskelig å tegne et bilde av et listig spill fra Tines motparter for å stille samvirkegiganten i et dårlig lys. Når Tine først gikk på limpinnen og laget tilbudet til ICA, var dokumentet sprengstoff – hvis det ble lekket til offentligheten, konstaterer avisen.
Ifølge Finansavisen bruker Synnøve Finden 10 millioner kroner i året på PR-rådgivere, mens Q-meieriene bruker 8 millioner kroner til «generell profilering» i år.
Forsynte Hedstrøm
Øystein Hedstrøm, FrP.
Blant Synnøve Findens fire informasjonsrådgivere er selskapet Gambit, som ledes av tidligere Frp-politiker Lars Erik Grønntun, og Navigator som ledes av tidligere Høyre-politiker Hans Christian Erlandsen.
Ifølge Finansavisen forsynte PR-rådgivere blant annet Frp-politikeren Øystein Hedstrøm med opplysningene som han gikk ut i mediene med.
– Finansavisen vet at faktagrunnlaget for historien er samlet inn av et ikke navngitt informasjonsbyrå og overlatt Hedstrøm for at han skal kunne fronte saken i mediene, skriver avisen.