De trener på grus og asfaltbanen på Lånke i Stjørdal og kan framvise en enorm kontroll over motorsyklene sine enten de kjører på bakhjulet eller framhjulet.
– Folk må få prøve seg og finne ut hvor grensene går for å reagerer riktig når ting skjer i trafikken, sier Frode Størseth. Han leder treninga i supermotardmiljøet i Norsk Motor Klubb i Trondheim.
Førerene har skylda
- Felles for de stygge ulykkene er at førerne ikke behersker situasjonen, de har lånt sykkel, de kjenner ikke kreftene de rår over, har for lite erfaring eller bedømmer andre trafikkanters kjøring på feil måte, sier politibetjent i Sør-Trøndelag politidistrikt, Trond Halvorsen.
Løsninga på det er bedre opplæring og at de som kjører i langt større grad tenker over sin kjøring, sier han.
Ferdighetstrening
Politiet har allerede selv forsøkt seg på banekjøring sammen med supermotard miljøet, og dette var utvilsomt lærerikt. Men det trengs baner og noen må være villige til å betale for denne opplæringa.
– Det er nok slik at folk vil ha kjøreopplæringa billigst mulig, sier Halvorsen.
Også Trygg Trafikk arbeider med å få til ett opplegg med bedre opplæring, helst innen to år etter at førerkortet er tatt.
– Utfordringa er å gi opplæring slik at mc-kjørerne reagerer på refleks, sier fylkessekretær Bård Morten Johansen.
Respekt for trafikken
I flere europeiske land får mc-kjørere tilbud om banekjøring.
– Vi har kunnskapen og kan gi den videre, sier Frode Størseth.
- Men hva har ekstreme ferdigheter har noe i trafikken å gjøre?
– De ferdighetene vi øver på kan du kanskje kalle ekstreme, men det er på bane at vi kan la førerne virkelig kjenne på situasjonen, sier Størseth, og viser til at ingen i hans miljø har vært innblandet i alvorlig trafikkulykker.
– De kan for mye til å ta sjanser på vegen, sier han.