Denne uken har flere av landets største lavpriskjeder dumpet prisene på diverse julemat. Ribbe, julemarsipan og pepperkaker er noen av produktene som blir solgt til "gi bort-pris".
Ribba utgjør alene et underskudd på en kvart milliard kroner for butikkene.
Nok er nok
Nå har MENY fått nok, og trekker som første kjede seg ut av priskrigen.
– Vi mener prisdumpingen vil føre til en forflatning av norsk matkultur og svekke utvalget, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Kjuus frykter også at butikkenes prisdumping vil føre til økt matkasting.
– Vi skal spise maten, ikke kaste den. Det ekstreme fokuset på billig mat bidrar ikke til økte matopplevelser. Vi står for bredt vareutvalg, ferske råvarer, lokal mat og sterk fagkompetanse. Vi er vanligvis med når konkurrentene setter ned prisene, men nå sier vi nok er nok.
LES: Sylvi Listhaug hyller priskrigen
Vanskelig for lokalmatprodusenter
Kjuus sender også et lite stikk til lavprisbutikkene som han mener gjør det vanskelig å produsere lokal, norsk mat. Med en stadig større andel lavprisbutikker mener han norsk lokalmat lider.
- Dette enorme prisfokuset gjør det helt umulig for små norske lokalmatprodusenter å bygge seg et marked. De kan ikke være med på dette kjøret. 80 prosent av norsk dagligvare består av butikker med et begrenset sortiment.
Absurde priser
Butikksjef i Coop Obs Steinkjer, Geir Ove Reitan, sier prisene er absurde.
- Det er absurde priser, langt under innkjøpsnivå. Men det er jo konkurranse og den som tror at det ikke er konkurranse i matvarebransjen har ikke fulgt med helt i timen, sier Reitan. Mange hamstrer de billigste varene, så risikoen er jo stor for at det snart går tomt for ting. Vi klarer ikke å levere nok, utdyper han.
Også Rema 1000 skal vinne priskrigen.
- Det er ingen som liker å drive med tap, men jeg fokuserer på at vi skal vinne kampen om kundene og være billigst på pris. Så får Rema sentralt ordne det slik at det går bra sier Anders Juberg, kjøpmann Rema 1000 Nordsia, Steinkjer.