Det har lenge vært kjent at norske skoleelever sliter i matematikk sammenlignet med elever i mange andre europeiske land. Eksperter fra NTNU i Trondheim mener de fleste barn både kan like og lære matematikk hvis skolen tenker i nye baner, skriver forskningsmagasinet
.– I alle yrker
– Gode kunnskaper i matematikk gjør det lettere å komme seg gjennom utdanning og arbeidsliv. Nær sagt innenfor alle yrker, sier professor i samfunnsøkonomi ved NTNU, Torberg Falch til NRK.no.
I dag er det mangel på ingeniører i Norge, og mange mener skolen er blitt for teoretisk. Flere faller fra, og matematikkunnskapene er ikke gode nok. Men forskningen viser samtidig at jo bedre du er i matematikk, jo bedre lønn får du når du skal ut i arbeid.
Derfor er matematikkundervisningen i grunnskolen svært viktig.
– Skolen leverer ikke
Hans Bonesrønning er professor i økonomi ved NTNU, og han mener skolen ikke er i nærheten av å levere det den skal.
– Forrige århundre handlet om å sørge for at alle fikk like muligheter til skolegang. Nå handler utviklingen om å effektivisere skolene, og ansvarliggjøre skoleeiere og skoleledere, sier Hans Bonesrønning, professor i økonomi, NTNU.
Han mener kommunene som har flest offentlige ansatte, og lavest utdanningsnivå, er de som gjør minst.
Flere forskere skriver i artikkelen i Gemini om hvordan de mener norsk skole skal bli bedre til å undervisene elevene i matematikk. I Trondheim er blant annet ti skoler involvert i et prosjekt hvor man har opprettet egne matterom for elevene. Med tiden vil det vise seg om dette er et grep som kan øke matteinteressen blant unge.