Hopp til innhold

Paul betalte 1800 kr for 2 timer parkering

Da Paul Slupphaug skulle betale for seg etter et par timer parkering i Trondheim, oppdaget han at taksameteret hadde gått siden forrige gang han hadde parkert på samme sted.

Paul Slupphaug nytt

Overraskelsen var stor for Paul Slupphaug da han oppdaget at kortet hadde blitt belastet for 8 dagers parkering.

Foto: Privat

– Jeg skulle et lite ærend til byen på mandag, og brukte kortet som vanlig i parkeringshuset under Trondheim Torg. Da sto det «du er allerede innlogget» på automaten, forteller Paul Slupphaug fra Trondheim.

Måtte betale for 8 dager

– Jeg måtte bruke et annet kort for å komme inn med bilen. Etterpå gikk jeg til en av automatene og sjekket med det kortet jeg vanligvis bruker. Der sto det at jeg måtte betale over 1800 kroner for flere dager med parkering, sier Slupphaug.

Han skjønte ganske raskt at dette hadde sammenheng med forrige gang han hadde parkert på samme sted.

– Bommen er åpen

Kvittering

Kvitteringen etter to timers parkering i Trondheim var på 1812 kr.

Foto: Privat

– Åtte dager før var jeg også i byen på et møte, og sto parkert et par timer. Jeg registrerte meg på vei inn, men da jeg skulle betale på vei ut sto det «gratis, bommen er åpen» på automaten. Jeg tenkte ikke mer over det, og kjørte min vei uten å bruke kortet igjen.

Paul Slupphaug er glad for at han var årvåken nok til å se det unormalt høye beløpet på kvitteringen.

Han oppsøkte Trondheim parkering i Leutenhaven, og fikk pengene tilbake.

– Jeg tenker likevel at dette helt sikkert ikke gjelder bare meg, og at det er greit at folk får vite at dette er mulig, sier Slupphaug.

LES OGSÅ: Digital tidsklemme for parkeringsvaktene

Ikke enestående tilfelle

Trondheim parkering har 1,5 millioner besøkende hvert år, og direktør Svein Løberg sier det slett ikke er første gang kunder har blitt belastet for langvarige og kostbare opphold i parkeringshus.

– Når kunden bruker et betalingskort på vei inn, så registreres tidspunktet betalingen starter. Om vedkommende av en eller annen grunn klarer å kjøre ut uten å registrere avsluttet parkering med samme kort, da står kunden fortsatt som innkjørt, og dette kan skje, sier Løberg.

Løberg sier det kan være forskjellige grunner til at en bilist kan komme seg gjennom porten uten å sette inn betalingskortet.

– Noen ganger er bommen innstilt slik at den åpnes automatisk. Det kan for eksempel være at datasystemene oppdateres. Om kunden da lar være å registrere betalingskortet, så vil betalingen rulle og gå.

Ikke gratis

– Noen ganger tror nok kunden at de slipper unna betaling om porten går opp av seg selv, men det er altså ikke tilfelle, sier Løberg.

Svein Løberg mener Trondheim parkering klarer å fange opp de som havner i samme situasjon som Slupphaug.

Sjekker utskriftene

– Vi sjekker jevnlig utskriftene, og når vi ser unormalt høye beløp følger vi det opp. I andre tilfeller blir vi kontaktet av kunder som har blitt belastet hundrevis, eller kanskje tusenvis av kroner for parkeringen, sier Løberg.