Trygg Trafikk samarbeider med alle landets fylker og kommuner for å markere den nasjonale refleksdagen.
Distriktsleder Bård Morten Johansen i Sør-Trøndelag Trygg Trafikk mener det burde vært unødvendig å drive kampanje for at folk skal ta sikkerheten på alvor.
– Det er rart at voksne folk ikke bruker utstyr de vet kan utgjøre forskjellen på liv og død.
Ekstra farlig i byene
Ifølge Trygg Trafikk skjer de fleste ulykkene i tettbebygde strøk.
– Mange tror det er viktigst å bruke refleks på bygdene der det ikke er trafikklys. Men det er i byene det er mest trafikk, og det er her de fleste blir skadd, sier Johansen.
Statistikk viser at over 90 prosent av de som blir påkjørt i mørketiden ikke bruker refleks.
– Tallene snakker for seg selv. Det er forferdelig synd at man ikke tar helsa si mer på alvor, sier Johansen.
Aha-kjendis designer refleksen
Årets refleks er designet av Magne Furuholmen.
Foto: Trygg TrafikkÅrets refleks fra Trygg Trafikk er designet av ingen ringere enn Magne Furuholmen.
Magne Furuholmen har designet to reflekser til årets refleksdag; En mykrefleks og et refleksbånd.
– Det er stort at en så profilert musiker tar sikkerhet på alvor, sier Johansen.
Langt fra målet
I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg står det at 40 prosent skal bruke refleks i byer og tettsteder, og 60 prosent skal bruke refleks utenfor byer og tettsteder i 2014.
Ifølge Statens Vegvesen er det lenge til det målet blir nådd.
– Vi rekker nok ikke tidsfristen om fire år. Det er for mange som tror de lyser i mørket av seg selv, sier rådgiver Marianne Eklo.
Hvordan bli synlig?
Refleksen bør henge i knehøyde for at den skal fange opp mest mulig lys fra billyktene når man er ute og går.
Har man refleks på begge sider blir man også mer synlig. Den beste synligheten får man ved å bruke refleksvest.
Uten refleks er du som trafikant først synlig på 25-30 meters hold, mens man med refleks er synlig på 140 meters hold når bilen bruker nærlys.
Har bilføreren på fjernlys er man synlig på 400 meters avstand dersom man bruker refleks.