NRK Meny
Normal

Lov å stå i busser med setebelter

Selv om det har vært påbudt med setebelter i busser i over ti år, er det fullt lovlig at passasjerene står i midtgangen.

Full skolebuss på Melhus

Full skolebuss på Melhus

Foto: Aleksander Ødegård / NRK

Flybusser og andre busser som kjører lengre strekninger dundrer avgårde på motorveiene mens passasjerer står helt usikret i midtgangen.

Plassmangel i rushtida og andre travle perioder gjør at det ikke er sitteplasser til alle. Da må flere ta til takke med ståplass, selv om bussene kjører i høye hastigheter.

– Paradoks at dette er lov

– Det er et paradoks at dette er lov, når vi i flere år har hatt et påbud om setebelter i de samme bussene, sier Hans Petter Sørgjerd til Adresseavisen.

Sørgjerd er leder i Yrkestrafikkforbundet region Trøndelag, og har selv opplevd å måtte stå på flybussen på motorveien til Værnes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Flybussen Trondheim

Flybussen mellom Trondheim og Værnes kjører i høy hastighet på motorveien.

Foto: Morten Andersen / NRK

Hverken bussselskapene eller sjåførene er glade for at det er lov til å kjøre med passasjerer stående over lengre distanser. Trafikksjef i Nettbuss Trøndelag. Trygve Strand synes ikke at dette er forsvarlig.

Store konsekvenser ved ulykker

– Ei ulykke med folk stående i midtgangen kan få store konsekvenser, men om vi nekter folk å gå på fordi sitteplassene er opptatt, frykter vi at dette kan oppfattes som et avtalebrudd, sier Strand til avisa.

Nettbuss forsøker å sette inn ekstra busser på tidspunkter de vet at det er ekstra mange på reisefot, men kan ikke garantere at alle får sitteplasser til enhver tid.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa sier at de i departementet er klar over problemstillingen, og at de nå skal diskutere om det kan innføres et generelt forbud mot ståplasser i busser som kjører lengre distanser i høye hastigheter.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.