– Det er så leit at vi ikke har klart å bli ferdige med restaurering av vårt lokomotiv som skal kjøre toget. Planen var å bli ferdige til sommersesongen startet, det klarte vi ikke, sier Suzette Paasche, administrerende direktør for Museene i Sør-Trøndelag.
Gammelt materiell
Det aktuelle loket er fra 1950 og noe av utfordringen er at det ikke finnes reservedeler å få kjøpt, de må lages.
- Nett-TV: Kampen om Thamshavnbanen
Orkla industrimuseum har flere lokomotiver, men ingen av dem er klare for trafikk i sommer.
Tusenvis av passasjerer
Hvert år reiser mellom 8.000 og 10.000 personer med Thamshavnbanen.
Paasche synes det er veldig uheldig at det ikke blir anledning til å ta turen denne sommeren.
- Galleri: Bli med på Thamshavnbanen
– Vi skulle veldig gjerne hatt et kjørbart tog på Thamshavnbanen også i år. Når det er sagt har vi klare planer for at dette bare er denne sesongen, neste år er vi på banen igjen, sier sier Suzette Paasche.
Landets første
Thamshavnbanen ble åpnet i 1908 og var Norges første elektrisk drevne jernbane.
Den ble bygget for å frakte malm fra gruvene på Løkken verk. I tillegg var det passasjertrafikk på stekningen.
Trafikken på Thamshavnbanen stoppet i 1974. I 1983 startet man å kjøre museumstog mellom Løkken Verk og Bårdshaug.
Du kan lese mer om jernbanestrekningen på nettsidene til Orkla Industrimuseum.