Slår alarm om sponsing av nyheter

Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, er bekymret over sammenblandingen av nyheter og reklame, og reagerer sterkt på at avisa Fosna-Folket sendte sponsede nyheter på sin nett-TV.

Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

– Det handler om troverdighet. Folk skal være helt trygge på at nyheter er formidlet ut fra et fritt og uavhengig utgangspunkt, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Pressens eget regelverk for etikk sier tydelig at nyheter ikke skal være sponset av kommersielle aktører, likevel ble Fosna-Folkets nyhetssending på nett sponset av et lokalt firma.

– Reklame inntil nyheter er vi vant til. Men å sponse en nyhetssending på denne måten er brudd på god presseskikk, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum.

– Gikk litt fort i svingene

Alexander Killingberg

Redaktør i Fosna-Folket, Alexander Killingberg, vil ha en debatt om det han mener er gråsoner i Tekstreklameplakaten.

Foto: Ståle Yttrehus / NRK
Fosna-Folket

Lokalavisa Fosna-Folket publiserer både på papir, nett og via nett-TV.

Foto: Skjermdump fosnafolket.no

Fosna-Folket i Trøndelag har nylig startet med TV-sendinger, publisert på deres egen nettavis, og lot altså en eiendomsmegler sponse nyhetssending nummer tre. Dette skjer i forkant av selve sendingen, med en reklameplakat og voiceover.

Ansvarlig redaktør i Fosna-Folket, Alexander Killingberg, sier at her har det gått for fort i svingene.

– Tanken var å selge inn en reklamevideo, men så ble ordlyden feil. Vi sier at "nyhetssendinga er sponsa av", og det er en tabbe av oss, innrømmer han.

Ifølge Stavrum er dette et solkeklart brudd på punkt 7 i Tekstreklameplakaten, om at nyhets-, aktualitets- og barneprogrammer ikke skal sponses.

LES: – Journalistikken er under press

– Etterlater en utydelighet

Tekstreklameplakaten er et regelverk i tillegg til Vær Varsom-plakaten. Alle medlemmer av Norsk Presseforbunds grunnorganisasjoner plikter å arbeide etter disse reglene, uansett om publiseringen skjer i trykte medier, nettmedier, TV eller radio.

– Journalistikken skal i sin virksomhet være fri og uavhengig. Når en nyhetssending sponses, etterlater det en utydelighet, mener Stavrum.

Hun er glad for å høre at det rett og slett var en tabbe av Fosna-Folket å si at nyhetssendingen var sponset, men sier samtidig at Presseforbundet daglig får henvendelser med eksempler på eksperimentell innhenting av reklamepenger.

– Mange ivaretar i liten grad journalistikkens uavhengighet. Det er på tide å slå alarm.

LES: Elle-redaktør: – Ja, det var Dior som betalte

Redaktør: – Vil ha debatt

Redaktør Killingberg spør seg om det er så stor forskjell på reklamen som ofte går i forkant av nyhetsvideoer på nettet, og det Fosna-Folket har gjort i dette tilfellet.

– Andre nettaviser som driver nett-TV sender reklamevideoer før enkelte nyhetsinnslag. Dessuten er værmeldinger og sportssendinger sponset, og i mitt hode er også dette aktualitetsprogrammer, sier han.

Killingberg sier han synes det er gråsoner her, og mener punkt 7 i Tekstreklameplakaten absolutt bør debatteres.

– Han har rett i at det er behov for en debatt, og det er vi i gang med. Men når det gjelder nyhetsprogrammer som dette, kommer ikke reglene til å endres, sier Stavrum i Presseforbundet.

Etter at NRK tok kontakt, har Fosna-Folket fjernet sponsorplakten før nyhetssendingen sin.

Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på redaksjonelt innhold. Når redaksjonelt innhold er sponset, eller gjenstand for produktplassering, skal publikum informeres tydelig om dette. Nyhets-, aktualitets- og barneprogrammer skal ikke sponses eller være gjenstand for produktplassering.

Tekstreklameplakaten, punkt 7