NRK Meny
Normal

Kystperle tilbake i Namsos

En 80 år gammel kystperle er endelig tilbake i Namsos etter flere års reparasjoner.

MB Hauka

MB Hauka er tilbake i Namsos etter flere år med restaureringsarbeid. Fortsatt gjenstår en god del arbeid før båten er ferdig restaurert.

Foto: Espen Sandmo/NRK

Knut Lilleberre

Knut Lilleberre er avdelingsleder ved Norsk Sagbruksmuseum på Spillum.

Foto: Espen Sandmo/NRK

Motorbåten Hauka er vernet av Riksantikvaren, og er allerede blitt restaurert for 3,7 millioner kroner ved et verksted på Kjerknesvågen i Inderøy kommune de siste årene. Denne uka kom båten tilbake til Norsk Sagbruksmuseum på Spillum i Namsos.

– Dårlig forfatning

– Båten var i meget dårlig forfatning, og det er blitt gjort en god del arbeid med den. Men verkstedet på Kjerknesvågen ble lagt ned i vinter, og derfor kom Hauka tilbake til Namsos før båten er ferdig restaurert, forteller fungerende leder ved Norsk Sagbruksmuseum, Knut Lilleberre, til NRK.

MB Hauka ble bygd på Sørlandet i 1934 for Collett-familien som på den tiden drev tresliperi på Salsbruket i Nærøy kommune. Fartøyet ble først og fremst brukt som skyss- og slepebåt.

Under krigen var det tyskerne som benyttet Hauka til patruljetjeneste. Etter krigen var den tilbake i tjeneste ved tresliperiet på Salsbruket helt til det brant ned i 1985.

Fram til 2004 var båten i privat eie, men siden har Norsk Sagbruksmuseum eid Hauka.

– Her på Spillum blir den liggende, og i vinter blir den plassert innendørs. Det gjenstår fortsatt mye arbeid før den er ferdig restaurert, og jeg frykter det er snakk om beløp i millionklassen, sier Lilleberre.

Håper på egen venneforening

Han håper Riksantikvaren vil bevilge noe av pengene som mangler, men han er like opptatt av at det blir dannet en venneforening for Hauka som kan bidra.

– Det er stor interesse for båten lokalt, og jeg håper vi får etablert en venneforening ganske snart. Skrekken er at båten blir liggende innendørs fordi vi mangler penger til den siste restaureringen, sier Knut Lilleberre.

Han håper fartøyet kan være på vannet i trafikk om noen år. Norsk Sagbruksmuseum ønsker å bruke båten både i pedagogisk og næringsmessig sammenheng.

– Vi har jo tenkt på at den egner seg ypperlig i turisttrafikk på fjorden, men det må vi komme tilbake til. I forbindelse med dette arbeidet planlegger vi i tillegg å etablere en slip her på Spillum hvor også andre kan få reparert båtene sine, opplyser Knut Lilleberre.

MB Hauka

Knut Lilleberre håper det blir etablert en venneforening for MB Hauka.

Foto: Espen Sandmo/NRK