Hopp til innhold

Bøndene skal vise seg fram på Facebook

Nå skal Facebook brukes aktivt for å bygge et positivt omdømme rundt landbruksnæringen. Da må bøndene på kurs i sosiale medier.

Bønder på Facebook

Fra Facebook til Fjøsbok? Bønder blir kurset i hvordan de skal bruke sosiale medier for å spre positive budskap om landbruksnæringen.

Foto: Montasje NRK

Bjørn Tore Hals

Bjørn Tore Hals holder kurs for bønder om hvordan de skal bruke sosiale medier.

Foto: Trine Skjærve

– Noen er helt blanke, mens andre har flere profiler på Facebook. Sosiale medier er som skapt for omdømmebygging, sier kursholder Bjørn Tore Hals.

Denne uka holder han fire kurs for bønder i Midtre Namdal Samkommune i Nord-Trøndelag. Kurset er siste del i et større omdømmeprosjekt som startet for to år siden.

Han peker på at oppfatningen av landbruket i stor grad er ensidig, der kampsaker og landbruksoppgjør får størst oppmerksomhet.

– Dette diskuteres på sosiale medier. Gjennom disse kanalene kan bøndene selv delta i debatten, og på den måten være med på å skape hvilket inntrykk vi skal ha av næringen, sier Hals.

– Ikke skummelt

Trine Skjærvik Aagård er bonde på Jøa. Hun har Facebook-profil, men bruker kontoen mest til å orientere seg om hva som rører seg i næringen.

– I frykt for å bli misforstått har jeg ikke skrevet så mye selv. Nå vet jeg at det ikke er så farlig å kaste seg inn i en diskusjon. Men det skader aldri å tenke seg om en gang eller to før du poster noe, sier hun.

Selv kommer hun til å bli både mer aktiv og bevisst på sosiale medier etter kurset. Hun legger ikke skjul på at hverdagen til bøndene er tøff, både økonomisk og arbeidsmessig, men fokuset må ikke være frustrasjonene.

– Vi må bruke hverandre til å spre positive ting. Mitt inntrykk er at folks oppfatning av næringen har endret seg til det bedre de siste årene. Dette må vi bygge videre på, mener Jøa-bonden.

Gård i Sørum kommune

Positive statusoppdateringer på Facebook kan gi bondenæringen bedre omdømme.

Foto: Mats Sparby / NRK

– Mer enn pludring

Facebook oppfattes av mange som en kanal for småprat og statusoppdateringer om hverdagslige gjøremål.

Kursleder Bjørn Tore Hals gir bøndene tips om hvordan nettstestedet kan brukes til mer enn pludring.

– Ved å delta i ulike grupper treffer man andre med samme interesser. Råd, tips og fagkunnskap deles med hverandre.

Hals viser til gruppa «Venner av norsk landbruk» som snart har 4 000 medlemmer. På twitter kan man følge med på hva bønder i andre land er opptatt av.

– Geografiske grenser finnes ikke lenger. Interesser fører folk sammen, påpeker Hals.

Økt forståelse

Samkommunen, med Fosnes, Namdalseid, Namsos og Overhalla, er den første i landet som deltar i et slikt omdømmeprosjekt. Det er Miljø- og landbruksforvaltningen som gjennomfører kursene.

Målet er å gi folk et innblikk i hva bondenæringen driver med, og landbrukets betydning for regionen. Prosjektet skal også bevisstgjøre bøndene på hvordan de framstår.

– Vi har sett på hvilket omdømme vi har opp imot hvordan vi ønsker å framstå. Da er det viktig å snakke positivt om det man gjør, sier førstekonsulent Solveig Skjerve.

Hun mener Facebook og andre sosiale medier gir en unik mulighet til å vise fram gården sin og det man driver med.

– Effekten av det som skrives har gjerne større effekt enn man tror, mener Skjerve.