28. mai åpner Nidarosdomen dørene for kunstneren Håkon Gullvågs verker. Maleriene vil prege store deler av middelalderdomen med sine nye oljemalerier - Fulle av visuelle fortellinger fra Det gamle og Det nye testamente.
- Dette er en alvorlig utfordring. Serien heter ”Malerier til en katedral” og noe av poenget er å sette dette kirkerommet inn i en ny sammenheng.
Dette er en dialog med kunsthistorien, med Gabriel Kiellands glassmalerier, med arkitekturen og med de liturgiske funksjonene i kirka.
Dette er ikke et angrep på Nidarosdomen, men det er det motsatte, sier Gullvåg til NRK.
Bleken kritisk
Maleriutstillinger i landets viktigste middelalderkatedral er på ingen måte hverdagskost. Så selv om Håkon Gullvåg har utsmykket fire kirker før, og også ellers er meget anerkjent som kunstner, synes hans eldre og like velrenommerte kollega, Håkon Bleken, at Nidarosdomen hadde klart seg bedre uten Gullvågs utstilling.
Håkon Bleken er kritisk
- Jeg synes at Gullvåg for all del er en fin maler, men jeg synes Nidarosdomen er ganske fint utsmykket fra før av. Derfor stiller jeg spørsmålet om hvorfor dette gjøres.
Jeg stiller meg ikke uforstående til at kristendommen bør revitaliseres, men jeg stiller meg uforstående til at man ikke har nok med den dekorasjonen som er i Nidarosdomen.
Jeg har ganske stor sans for tradisjoner i slike sammenhenger, og stiller derfor spørsmålet om hvorfor dette gjøres, sier Bleken til NRK.
Samspill
Det var Håkon Gullvåg selv og hans og Håkon Blekens felles gallerist i Trondheim, Per Høiem i Galleri Ismene, som opprinnelig tok initiativ til at Gullvåg skulle stille ut i Nidarosdomen denne sommeren. Domprosten, Knut Andresen, syntes det var en god ide.
Håkon Gullvåg og Håkon Bleken samarbeidet om maleriet som ble laget til Trondheims 1000-års jubileum i 1997. Foto: NRK
- Vi har utfordret Håkon Gullvåg til å lage en midlertidig utsmykking av Nidarosdomen fordi vi ønsker å bruke dette til en formidling av bygningen og virksomheten i Domkirken. Maleriene er var inntrykksfulle både i form av farge og lys, men også i sammenheng med glassmaleriene som er der fra før.
- Hvorfor vil dere ikke kalle en spade for en spade og innrømme at dette er en utstilling?
- Domkirken er ikke noe utstillingslokale
- Har dere da hatt sterk innflytelse på hva Gullvåg har malt?
- Vi har bestilt det. Vi har ønsket av motivene skal være tilsvarende som motivene på glassmaleriene, men selvsagt er det maleren selv om har valgt uttrykkene, sier Andresen.
- Meningsløst inngrep
Ingen av domprostens argumenter for denne mønstringen av samtidskunst i Nidarosdomen blidgjør Håkon Bleken. Han ville aldri ta imot et tilsvarende oppdrag, selv om han ble spurt.
- Jeg ville sagt nei for jeg er ikke i stand til å revitalisere kristendommen i noen grad. Jeg synes dessuten det er helt meningsløst å gripe inn i en kirke som er så fin.
Bilde fra taket
Det er hevet over tvil at Gullvågs kunst kommer til å spille en dominerende rolle i Nidarosdomen. Foruten alle de store maleriene på rundt to ganger to meter, skal ett bilde - som forestiller Kristi oppstandelse - henge fra taket midt i katedralen, ikke langt fra høyalteret. Videre skal en bispekåpe som Gullvåg tegnet i 1997 stilles ut bak høyalteret.
Under Olavsfestdagene blir et alter, som Gullvåg har laget, tatt i bruk ved pilgrimsgudstjenester.
Problematiske gaver
Håkon Gullvåg har også fått i oppdrag av Kirken og av Nidarosdomens restaureringsarbeider å male to skap fra middelalderen. Dette blir en varig utsmykning kunstneren Håkon Gullvågs gave til Nidarosdomen.
Håkon Bleken har ingen sans for kollegaens gavmildhet, til tross for at de to kunstnerne tidligere har vært svært nære venner, og stått side om side og malt felles bilder i skjønn forening. Det er det nok slutt på nå ja..
- Jeg synes det er betenkelig med gaver og hvem som helst kan ikke begynne å gi gaver - uansett talent.
- Men de som forvalter Nidarosdomen har sagt ja?
- Det må de bare gjøre, men erfaringer fra museer viser at det er problematisk.
- Er du helt sikker på at du ikke er sjalu på Håkon Gullvåg, Bleken?
- Det er jeg faktisk helt sikker på. Jeg skal de neste årene har fem store utstillingen og ville ikke valgt Nidarosdomen som lokale for noen av dem.
Svarer på kritikken
Håkon Gullvåg mener Blekens kritikk ikke er riktig.
- Han snakker nok her om ting han ikke har greie på. Bleken har ikke sett noe av verkene som skal inn og kjenner ikke beslutningsprosessen, sier Gullvåg til NRK Trøndelag.