-Vi valgte å sette inn alle ressurser på å stoppe brannen på et tidlig tidspunkt. Og da tilkalte jeg også de to som til vanlig betjener sjøsprøyta, sier brigadesjef ved Trondheim brannvesen Arve Flatås.
Slet med trykket
Mens brannmannskapene slet med dårlig vanntrykk under slokkingsarbeidet, valgte de å ikke ta i bruk sin egen båt som kunne ha levert nok vann. Ombord på båten er en brannpumpe som yter 600 kubikk vann per time. En mengde som ville sørget for rikelig med trykk i brannvesnets slanger.
-Sjøsprøyta kunne ha vært et godt alternativ, men maskinisten betjente stigebilen og skipperen jobbet med røykdykkerne, forteller Flatås.
Stengt ute
For å ha avhjelpet det sviktende vanntrykket som oppstod under slukkingen, måtte sjøsprøyta ha kommet seg inn i kanalen. Men ved flo sjø kommer sjøsprøyta kun inn via Skansenbrua. Den er ikke betjent mellom klokken 12 og 14, akkurat i tidsrommet brannen herjet som værst. Heller ikke om natta kommer sjøsprøyta seg inn i kanalen.
-Jeg synes det er ille. Det er rart at administrasjonen og politikerne godtar en slik ordning innført av NSB, sier Flatås.