NRK Meny
Normal

Kritisk til ulykkessjåførens mange roller

Flere turoperatører er kritiske til at bussjåfører har flere roller når de skal konsentrere seg om å kjøre og ha fokus på trafikken.

ulykke i namsskogan

Flere selskap mener bussjåføren kun skal ha én rolle når han er på jobb.

Foto: Karl Jørgen Martinsen

I dag ble det kjent at sjåføren som kjørte den sveitsiske ulykkesbussen i Namsskogan også var reiseleder på turen.

– Sjåføren skal være fokusert på veien og trafikken, ikke andre ting, sier daglig leder i Brustad Busstrafikk i Levanger, Gunnar Brustad, til NRK.

Krever mye av en person

Brustad

Gunnar Brustad arrangerer turer over hele Europa, og da er det alltid med en reiseleder i tillegg til sjåfør.

Foto: Johannes Børstad / NRK

Den sveitsiske avisen Sonntags-blick skriver at busselselskapet Eurobus tidligere har fått kritikk for at sjåfører både har lest og snakket i mikrofon under kjøring.

Politiet bekrefter overfor Adresseavisen at ulykkessjåføren fungerte som altmuligmann.

Brustad arrangerer bussturer over hele Europa, og da er det alltid med en reiseleder i tillegg til sjåfør.

– Det er vanlig praksis i bransjen, og det er nødvendig. Folk som er på en slik tur forventer å få en del informasjon om plassene de besøker, så sjåføren kan ikke sitte og gi den informasjonen samtidig som han kjører. Han skal være fokusert på kjøringa, sier Brustad.

Brustad mener det krever veldig mye konsentrasjon å både kjøre og guide samtidig.

– Hvis man samtidig kjører i utlandet og på en ny plass, er det nye trafikkregler og et ukjent terreng, det krever ekstra mye av en person, sier han.

Bør kun ha én oppgave

Distriktsleder i Trygg Trafikk i Nord-Trøndelag, Frode Skjervø, mener det er viktig at sjåføren i all hovedsak konsentrerer seg om nettopp det å være sjåfør.

– Hvis det stemmer at sjåføren i Namsskogan hadde flere roller, så er det i mitt og Trygg Trafikks hode, veldig uheldig. Da klarer ikke sjåføren å holde fokus på sin primærjobb, sier Skjervø.

Bussjåfør i Orklareiser, Frode Blekkan, er enig i at bussjåføren kun bør ha en oppgave.

– Det er ikke praksis hos oss å la bussjåførene ha flere roller. På lengre turer har vi med egne reiseledere, ellers tar de som bestiller turer med seg egne. Bussjåføren har nok med trafikken, sier Blekkan.

Administrerende direktør i Eurobus, Andreas Meier, forteller til avisen Sonntagsblick at sikkerhet er svært viktig for de, og at bediften er ISO-sertifisert.

Ikke uvanlig å kjøre ti dager i strekk

Den sveitsiske bussjåføren var på sin tiende dag med kjøring, men det er ikke uvanlig praksis å kjøre så lenge.

– Det er veldig sjeldent at det brukes to sjåfører på slike turer, sier Brustad.

Pågående etterforskning

På spørsmål fra NRK om hvorfor bussjåføren også hadde rollen som reiseleder og guide, svarer talskvinne Yvonne Keller i Eurobus at selskapet ikke kan komme med ytterlige uttalelser i saken.

– Politiets etterforskning pågår fortsatt, og derfor kan vi ikke komme med mer informasjon, sier Keller til NRK.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
F-35 flyr over Ørland hovedflystasjon
I Storlidalen i Oppdal er de allerede i gang med å lage skiløyper.