Kritiseres for manglende åpenhet

SpareBank 1 SMN får kritikk fordi de ikke vil oppgi sin beste rente.

- Vi synes det er litt trist at banken ikke vil være åpne om prisene sine. Det at de ikke opplyser dette på sine egne nettsider mener vi og Forbrukerombudet er i strid med forskriften om prisopplysning for tjenester, sier Elisabeth Realfsen, redaktør og daglig leder i den statlige Finansportalen.

- Et forhold mellom kunde og bank

Sparebank 1 SMN har som mange andre den siste tida kunngjort hvor mye de setter ned utlånsrenta. Men i motsetning til andre banker, sier de ingen ting om hva beste rente blir etter at den er satt ned.

- Hvis vi gjorde det ville vi oppgi en rente som var høyere enn det vi kan tilby de beste kundene. Samtidig ville denne renta være lavere enn det vi kan tilby kunder som kanskje ikke har like god orden i egen økonomi. Derfor har vi valgt å la dette være et forhold mellom kunde og rådgiver, sier Endre Jo Reite, kredittsjef i SpareBank 1 SMN.

- Vis kortene

Elisabeth Realfsen i Finansportalen har liten sans for bankens praksis.

- Vi lurer på hvorfor SpareBank1 SMN synes dette er vanskelig når de fleste andre norske banker klarer å gjøre det, i tråd med Forbrukerombudets krav, sier Realfsen.

Hun ber banken endre praksis.

- Jeg vil anmode dem om å vise forbrukerne hvilke vilkår de kan forvente å få hvis de kommer til banken, sier Elisabeth Realfsen i Finansportalen.