– Det holder ikke for folk som skal vente ei stund. Dårlig komfort med trebenker uten polstring og det er dårlig at det mangler kiosk. sier Erling Riiber.
Han hadde allerede ventet en og en halv time på veg hjem til Frøya. Det er ikke denne standarden han hadde ventet seg.
Tresmak
–Ja det vil jeg så absolutt si. Det blir litt tresmak bak. Egentlig blir det godt å komme om bord.
Dessuten, det er ingen muligheter til å kjøpe kaffe.
– Det er surt og kaldt ute. Det er ikke så fristende å springe opp i byen for å få seg en kopp kaffe.
Flere reagerer
Oppfatninga deles av flere reisende. Øyvind og Eli Østrått er blant dem. De er på vei til Rissa.
– Dette var skuffende. Benkene er trebenker med rette rygger og de er mot hverandre slik at folk ikke kan sitte rygg mot rygg uten å skalle borti hverandre, sier Øyvind.
Bratte benker
– Benkene er så bratte. Det er en del eldre folk som reiser her. Det er dårlig at det ikke er kaffe. Det kunne vært en automat her i det minste, sier Eli.
Hun har hørt om flere som er misfornøyde og ser ikke helt hvordan dette kan bli bedre.
– De kunne utvidet og erstattet benkene, så kan det bli bra, sier Øyvind.
– Laget for korttidsopphold
– Denne terminalen er beregnet til at folk skal være der i kort tid. Det må sees i sammenheng med at dette er en del av det nye kollektivknutepunktet i Trondheim med sentralbanestasjon og bussterminal i nærheten, sier fylkesrådmann Odd Inge Mjøen.
– Betyr det at dere mener folk må gå til sentralbanestasjonen for å få seg en kopp kaffe?
– Ja, det er konseptet her.
Mjøen er klar på at det ikke er aktuelt med en kiosk på den nye hurtigbåtterminalen. Det er for lite kundegrunnlag.
– Kiosken på den gamle terminalen var subsidiert, sier Mjøen.