Hopp til innhold

Krever omkamp om bompenger

Per Sandberg i Fremskrittspartiet mener vedtaket Stortinget gjorde i fjor ikke er gyldig lengre.

Per Sandberg

Per Sandberg vil ha nybehandling av bompengesaken, men tviler på at det lar seg gjøre med rødtrønt flertall.

Foto: Stian Lysberg Solum / Scanpix

Striden om plasseringa av bomstasjonene på Klett har igjen blussa opp.

Per Sandberg var leder i Transportkomiteen da miljøpakka og den nye bomveiinnkrevinga for Trondheim ble vedtatt 16. juni i fjor. Stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag mener flere ting gjør at vedtaket ikke er gyldig.

– Blant anna det med lokal drivstoffavgift har falt, og også plasseringa av bomstasjonenene, sier han til NRK.

Får ikke gehør

Både Trondheim kommune og Statens Vegvesen er helt uenige.

– Bompengeinnkrevinga på Klett kommer i gang nå på grunnlag av stortingsvedtaket på bompengeproposisjon på trinn en, sa strategisjef i Statens vegvesen, Kjetil Strand, til NRK i går.

– I en bypakke så er det ikke en direkte sammenheng med hvor en bomstasjon står, og hvor vi bygger.

Også Samferdselsdepartementet var skeptiske til bomstasjonene på Klett, selv med drivstoffavgifta inne i pakka. Ingen der vil si hva de mener om saken nå.

– Urealistisk

Per Sandberg er klar over at kravet om ny behandling av Trondheimspakken i Stortinget er urealistisk når flertallet er rødgrønt.

– Både Vegdirektorartet, flertallsregjeringa og regionale myndigheter som består av de samme partikonstellasjonene, overkjører stortingsvedtak og lokaldemokratiet, sier stortingsrepresentanten fra Fremskrittspartiet.

– Sjansen for å få stoppa denne pakka eller eventuelt utsette den til vi får behandla den som en enhet er veldig små, for flertallet dikterer i enhver sammenheng.