Striden om plasseringa av bomstasjonene på Klett har igjen blussa opp.
- Les mer:
Per Sandberg var leder i Transportkomiteen da miljøpakka og den nye bomveiinnkrevinga for Trondheim ble vedtatt 16. juni i fjor. Stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag mener flere ting gjør at vedtaket ikke er gyldig.
– Blant anna det med lokal drivstoffavgift har falt, og også plasseringa av bomstasjonenene, sier han til NRK.
Får ikke gehør
Både Trondheim kommune og Statens Vegvesen er helt uenige.
– Bompengeinnkrevinga på Klett kommer i gang nå på grunnlag av stortingsvedtaket på bompengeproposisjon på trinn en, sa strategisjef i Statens vegvesen, Kjetil Strand, til NRK i går.
– I en bypakke så er det ikke en direkte sammenheng med hvor en bomstasjon står, og hvor vi bygger.
Også Samferdselsdepartementet var skeptiske til bomstasjonene på Klett, selv med drivstoffavgifta inne i pakka. Ingen der vil si hva de mener om saken nå.
– Urealistisk
Per Sandberg er klar over at kravet om ny behandling av Trondheimspakken i Stortinget er urealistisk når flertallet er rødgrønt.
– Både Vegdirektorartet, flertallsregjeringa og regionale myndigheter som består av de samme partikonstellasjonene, overkjører stortingsvedtak og lokaldemokratiet, sier stortingsrepresentanten fra Fremskrittspartiet.
– Sjansen for å få stoppa denne pakka eller eventuelt utsette den til vi får behandla den som en enhet er veldig små, for flertallet dikterer i enhver sammenheng.