– Når vi bruker begrepet «lurehybrid» så er det fordi en del av de ladbare hybridene, som har kommet på markedet de siste par årene, ikke holder det de lover. De seiler under falskt flagg.
Det sier generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu til NRK.
Vil ha dyrere luksushybrider
Elbilforeningen har sammen med miljøstiftelsen Zero satt opp en alternativ avgiftsløsning for hybridbilene. De vil at luksushybrider ikke skal bli billigere, men dyrere, skriver VG.
– Bilene har hatt rabatt i avgiftssystemet en stund. 26 prosent rabatt har de i engangsavgiften. Vi mener det må skilles mellom de ladbare hybridene som er gode og de som er dårlige. Vi må se på rekkevidden de har ved reel bruk, sier Bu til NRK.
I forslaget fra Norsk elbilforening og miljøstiftelsen Zero er gjennomsnittet i avgiftsreduksjon for hybridbiler på 1220 kroner. I regjeringens forslag er reduksjonen i avgifter på over 51.000 kroner.
KrF vil belønne miljøvennlige biler
Finanspolitisk talsmann fra Kristelig Folkeparti, Hans Olaf Syvertsen, vil se nærmere på regnestykket i det nye avgiftsforslaget.
– Det er et godt innspill i forbindelse med budsjettet. Vi jobber nå med hvordan vi skal belønne de mest miljøvennlige bilene. Da må vi også se på bilene som kanskje ikke er så miljøvennlige, men som har fått store avgiftsreduksjoner. Slik at vi belønner de biler som bør belønnes, sier Syvertsen.
KrF har sitt alternative budsjett ferdig om ei ukes tid.