Hopp til innhold

Krever høyere avgift på «lurehybrider»

Flere organisasjoner synes det er drøyt at regjeringen vil gjøre det billigere å eie hybridbiler i luksusklassen.

Hybridbil

Den hybridbilen har god batterikapasitet, lav vekt, og kan kjøre langt på strøm, før man må bruke bensinmotoren. Andre hybridbiler er ikke like miljøvennlige og kan ikke få like stort avgiftskutt som i dag, mener Norsk elbilforening og miljøstiftelsen Zero.

Foto: Lokhman Gharbari

– Når vi bruker begrepet «lurehybrid» så er det fordi en del av de ladbare hybridene, som har kommet på markedet de siste par årene, ikke holder det de lover. De seiler under falskt flagg.

Det sier generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu til NRK.

Christina Bu, generalsekretær Norsk elbilforening

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening håper å få gjennomslag for at «lurehybrider» ikke skal få store avgiftslettelser.

Foto: Lokman Ghorbani

Vil ha dyrere luksushybrider

Elbilforeningen har sammen med miljøstiftelsen Zero satt opp en alternativ avgiftsløsning for hybridbilene. De vil at luksushybrider ikke skal bli billigere, men dyrere, skriver VG.

– Bilene har hatt rabatt i avgiftssystemet en stund. 26 prosent rabatt har de i engangsavgiften. Vi mener det må skilles mellom de ladbare hybridene som er gode og de som er dårlige. Vi må se på rekkevidden de har ved reel bruk, sier Bu til NRK.

Skilt på hybridbil

Alle hybridbiler får like mye rabatt på engangsavgiften i dag. Det er store forskjeller på hvor langt bilene kan kjøre på strøm før bensinmotor må brukes.

Foto: Birger Kjølberg / NRK

I forslaget fra Norsk elbilforening og miljøstiftelsen Zero er gjennomsnittet i avgiftsreduksjon for hybridbiler på 1220 kroner. I regjeringens forslag er reduksjonen i avgifter på over 51.000 kroner.

KrF vil belønne miljøvennlige biler

Hans Olav Syversen

Hans Olav Syversen, finanspolitisk talsmann i Kristelig Folkeparti, skal i forhandlinger om statsbudsjettet og vil se nærmere på om avgiftssystemet for hybridbiler bør endres for å premiere miljøvennlige biler.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Finanspolitisk talsmann fra Kristelig Folkeparti, Hans Olaf Syvertsen, vil se nærmere på regnestykket i det nye avgiftsforslaget.

– Det er et godt innspill i forbindelse med budsjettet. Vi jobber nå med hvordan vi skal belønne de mest miljøvennlige bilene. Da må vi også se på bilene som kanskje ikke er så miljøvennlige, men som har fått store avgiftsreduksjoner. Slik at vi belønner de biler som bør belønnes, sier Syvertsen.

KrF har sitt alternative budsjett ferdig om ei ukes tid.

Hybridbil

Miljøstiftelsen Zero og Norsk elbilforening vil at hybridbiler som dette skal premieres med lavere avgifter enn hybridbiler som er mindre miljøvennlig.

Foto: Lokman Ghorbani