Hopp til innhold

Krangler om filmpris

Debatten om hvilken filmpris som er viktigst av Kanonprisen i Trondheim og Amandaprisen i Haugeseund raser i Kultur-Norge.

Kanonprisutdelingen 2009
Foto: NRK

For ei uke siden ble Kanonprisen delt ut i Trondheim. Dette er filmbransjens egen pris for beste film, hovedrolle osv. Prisen deles ut i forbindelse med den trønderske filmfestivalen, Kosmorama.

Amandaprisen i Haugesund er den mest kjente og etablerte av de to prisene. Men mange mener nå at Kanonprisen er den viktigste prisen.

- Amandashowet, som er Amandaprisens ansikt utad, har jo vært en katstrofe de siste åra. Der lages det et tv-show som etter beste evne prøver å unngå at det hele handler om film, sier Dagbladets filmjournalist, Erik Alver.

- Jeg synes at de viktiste filmprisene er for viktige til at de overlates til bransjen selv, mener VGs, Jon Selås.

Plass til begge

Film&Kino, organet som ivaretar norske kommuners interesser innen film,

Amandaprisen

Amandaprisen har fått konkurranse fra Kanonprisen.

Foto: Borgen, Ørn E. / SCANPIX

kinodrift og fungerer som en bransjeorganisasjonen for film og videobransjen. Administrerende direktør, Lene Løke, mener det er plass til begge prisene.

- Man kan ikke si at den ene prisen er viktige enn den andre. Vil du ha det slik som på Kosmorama, at det er de to siste filmene som gjør rent bord, eller har du mer tiltro til at mennesker som sitter og gjennomgår filmene samtidig, og som har en avstand til filmene, kan gi et riktigere resultat, sier hun.

Ikke tjent med debatt

Direktør for Trondheim internasjonale filmfestival, Kosmorama, Ola Lund Renolen, mener det er unødvendig med en slik rivalisering.

- Ingen i bransjen er tjent med en slik debat. Jeg synes det er relevant å sammenligne Kanonprisen og Amandaprisen med Alarm- og Spellemannsprisen. Spellemannsprisen er ikke blitt mindre viktig etter at Alarmprisen kom, sier Renolen.

Heller ikke direktøren ved den norske filmfestivalen i Haugesund, Gunnar Johan Løvik, mener noen er tjent med en debatt om hvilken pris som er viktigst.

- Jeg tror ikke noen av mottakerne av prisene tenker at den ene prisen er viktigere enn den andre. Det er den samme bransjen som står bak begge. Det viktigste er at vi har så mange flinke filmarbeidere at det er plass til to priser, mener han.