Hopp til innhold

Krangler om bombrikker i tunge kjøretøy

Flere transportselskaper i Trøndelag har siden nyttår fått gebyr for ikke å ha gyldig autopass-avtale når de blir kontrollert. Men lastebileierforbundet mener firmaene har alle avtaler i orden.

Bomstasjon

Fra nyttår må alle tunge kjøretøy være utstyrt med gyldig bombrikke og en autopass-avtale.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Roar Melum

Roar Melum er regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund.

Foto: NRK

Fra årsskiftet må alle tunge kjøretøy ha en gyldig elektronisk bombrikke for å kjøre på norske veier. Ordningen er innført for å få så like konkurransevilkår som mulig og en slutt på at utenlandske vogntog passerer gratis.

Mange henvendelser

Men i Trøndelag har flere tungtransportfirmaer de siste dagene fått gebyr fordi Statens vegvesen mener de ikke har avtalene i orden. Det er utstedt 40 gebyr i Trøndelag og Møre-regionen inntil torsdag. 33 av dem er i Sør-Trøndelag. Statens vegvesen opplyser at de har gitt 450 gebyrer på landsbasis.

– Vi vet at flere har fått gebyr selv om avtalene er på plass, og vi har fått mange henvendelser fra firmaer de siste dagene, sier regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Roar Melum.

Statens vegvesen er i full gang med å sjekke både lastebiler og vogntog, og har nå tatt i bruk et nytt registreringssystem som kobler sammen opplysninger om kjøretøyet og informasjonen som ligger i den elektroniske bombrikken.

Seksjonssjef Torodd Østerås sier de så langt ikke har grunn til å tvile på systemet, men har oppdaget to mulige årsaker til at flere nå får gebyr på 8000 kroner.

Kan falle ut

– Store transportselskaper har ofte kredittavtaler med bompengeselskapene. Hvis kredittgrensa overskrides, faller avtalene ut fra den databasen vi samkjører med. En annen årsak kan være at sjåfører setter inn brikke for personbil i det tunge kjøretøyet, som det koster vesentlig mindre å passere bomstasjonene med, sier Østerås.

Han oppfordrer transportselskapene til å klage til Statens vegvesen hvis de mener grunnlaget for bota er feil.

Roar Melum i lastebileierforbundet er oppgitt over det merarbeidet dette nå fører til for transportselskapene.

– Avtalene er jo i orden, og jeg sitter med papirene foran meg her på kontoret. Enkelte føler det svært ubehagelig å bli mistenkeliggjort på denne måten. Det er ingen hyggelig situasjon for en sjåfør som vil gjøre jobben sin på best mulig måte, sier Melum.

– Sjekk avtalene

Trøndelag bomveiselskap har de siste dagene fått flere henvendelser fra transportnæringen som opplever problemer knyttet til den nye kontrollordningen.

– Noen viser seg å ha feil brikke i feil bil, det vil si at de ikke har tilpasset brikken til bilen. Andre har for lav kredittgrense eller for lave forskudd der det er inngått forskuddsavtale, sier administrerende direktør i Trøndelag bomveiselskap, Marius Maske til NRK.

Han oppfordrer flere til å ta en ekstra sjekk for å få oversikt over avtaleforholdet som er inngått.

– Det må sjekkes at kredittgrensene er tilpasset bruken, og at de har et forskudd som er tilpasset den trafikken de har slik at de ikke kommer i minus eller overskrider kredittgrensen. Det er også viktig å sjekke at kjøretøyet har riktig brikke og at avtalen er tilpasset bilens vektklasse, sier Maske.