Krakilsk flypassasjer måtte stripses fast i setet

En trøndersk mann ble så hysterisk at SAS-flyet til Gran Canaria måtte mellomlande i Portugal for å kvitte seg med ham. Antallet slike episoder har økt kraftig de siste årene.

SAS fly letter fra Gardermoen

BLE KRAKILSK: En trøndersk mann slo seg vrang på et SAS-fly til Gran Canaria forrige lørdag. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

En full trøndersk mann slo seg krakilsk på 08:15-flyet til Gran Canaria sist lørdag, skriver Trønder-Avisa. Mannen skal gradvis ha blitt mer hissig og vrang, og forsøkte å sparke ut et flyvindu.

Flere personer måtte til for overmanne trønderen. Vedkommende ble til slutt stripset fast i flysetet, forteller en tipser til avisa.

Overlevert til portugisisk politi

Kommunikasjonsansvarlig i SAS, Knut Morten Johansen, sier til NRK at passasjeren oppførte seg truende om bord.

– Man ble nødt til å mellomlande i Porto. Personen ble deretter overlevert til politiet der.

Johansen legger til at flyselskapet kommer til å anmelde hendelsen.

Her må flyet mellomlande i Porto (Kart)

PORTUGAL: Her må flyet mellomlande i Porto for å bli kvitt den brysomme trønderen.

Foto: Flightradar.com

Flere trøblete passasjerer de siste årene

Luftfartstilsynet fører statistikk over rapporterte episoder med uregjerlige passasjerer i norsk luftfart. Det er vanligvis snakk om røyking på flytoalettene, trakassering av besetning og medpassasjerer, og personer som nekter å følge sikkerhetsinstruksjonene.

De siste ti årene har de sett en kraftig økning i slike hendelser. I 2009 ble 28 episoder registrert, så langt i 2018 er tallet 154, viser tallene fra Luftfartstilsynet.

Frank Gøran Nordheim

SER EN ØKNING: Frank Gøran Nordheim, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet.

Foto: Luftfartstilsynet

– Det er et økende problem på verdensbasis, bekrefter Johansen.

– Årsakene er nok sammensatte. Vi antar at den generelle økningen i antall flypassasjerer er noe av forklaringen, sier Frank Gøran Nordheim, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet.

Johansen i SAS nevner at billigere reiser kan være en medvirkende faktor.

– Det ble sagt på en luftfartskonferanse at lavere billettpriser har også introdusert nye grupper om bord i flyene, sier han.

Han påpeker at SAS ikke har opplevd noen særlig økning, og at av flere titalls millioner passasjerer er det en særdeles liten andel som slår seg vrange.

Erstatning for flere hundre tusen

Den krakilske passasjeren vil bli holdt erstatningsansvarlig for de ekstrakostnadene ekstralandingen førte til, opplyser Johansen.

– Summen varierer fra hendelse til hendelse. Slike ting medfører store ekstrakostnader, som vedlikehold på fly, ombooking av billetter, hotellopphold til passasjerer som blir forsinket. I år har vi hatt et par tilfeller hvor erstatningskravet har oversteget hundre tusen.

Knut Morten Johansen

SELSKAPET GÅR TIL ANMELDELSE: Presseansvarlig for SAS Norge, Knut Morten Johansen.

Foto: SAS

Brorparten av situasjonene oppstår mens flyet er i luften, viser statistikken. Alkohol er ofte en medvirkende årsak til noen blir kranglevorne. Johansens i SAS vedgår at det er utfordrende å ha kontroll over passasjerenes inntak.

– På flyene våre følger vi vanlige skjenkebestemmelser, men noen passasjerer forsyner seg gjerne av taxfree-posen i tillegg.

Han understreker at passasjerer blir sjekket før avgang, både av kabinpersonale og av ansatte på flyplassen. Personer man anser som uegnet til flyreise blir stanset før flyet tar av.