Hopp til innhold

Kraftlinjer stor fare for sikkerhet i lufta

Norge er dekket av tusenvis av kilometer med kraftlinjer. Nesten ingen av dem er registrert på kart.

Over hele landet er det tusenvis av kilometer med kraftlinjer som ikke er merket fysisk eller tegnet inn på kart.

Kraftlinjer som går på kryss og tvers over hele landet er ikke systematisk tegnet inn på kart og utgjør en stor fare for flysikkerheten. (Foto: Kjartan Ovesen, NRK)

Årsaken til helikopterulykka på Sollihøgda der to menn omkom ikkje klar, men politiet slår fast athelikopteret traff en høyspentledning før det styrta. Slike kraftlinjer går på kryss og tvers over hele landet, og de er ikke systematisk tegnet inn på kart.

Helikoptre og småfly mest utsatt

Jan Ivar Sandnes

Jan Ivar Sandnes er i ferd med å utvikle et GPS-system som skal varsle kraftledninger.

Foto: Tariq Alisubh / NRK

IT-gründer og helikopterpilot Jan Ivar Sandnes fra Snåsa, er en av dem i Norge som har jobba mest med problemstillinga kraftledninger og flysikkerhet.

– Det er tusener på tusener av kilometer med linjer på kryss og tvers.

Utenfor tettbygde strøk er det i dag kun krav om fysisk merking av lufthindre høyere enn 60 meter. I praksis betyr det at nesten alt av den enorme lengden kraftlinjer i Norge er umerket.

– Det er helikoptertrafikk, småfly og mikrofly som lander utenfor de vanlige flyplassene som er mest utsatt for å komme i kontakt med de livsfarlige ledningene, sier Sandnes.

Han understreker at han ikke ønsker å spekulere i om sammenstøtet med høyspentledninga er årsaken til ulykka på Sollihøgda.

Flyging i motlys

Når motlyset blir sterkt er det vanskelig å oppdage kraftlinjene.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

Vil varsle piloter om kraftlinjer

For litt over en uke siden fortalte Dagsrevyen om systemet han utvikler for å varsle piloter om kraftlinjer. Sandnes poengterer at å ha oversikt fra lufta kan være svært krevende.

– Det kan være tåke, det kan være sol rett imot, det kan være et lite sekund med uoppmerksomhet. Vi er jo opplært til at vil alltid skal være skjerpet og oppmerksomme, men det er jo alltid en risiko, sier han.

– Vi har papirkart hvor de viktigste luftspennene er tegnet inn. I tillegg har vi kart på nettbrettet her, men det viser bare et lite utvalg av det som finnes, forklarer Sandnes til NRK.


Det nye systemet som blant annet utvikles sammen med Sintef og Statnett skal plotte inn alle kraftlinjer i Norge og vil gi piloten varsel både med lyd og på kart. I løpet av to år skal det være ferdig, målet er å gjøre det tryggere å fly.

Se video:

Et nytt satellittbasert system skal sikre at helikopter og småfly ikke krasjer med kraftlinjer og andre typer hindringer

Sandnes har utviklet et system som vil gjøre det tryggere å fly.(Foto: Kjartan Ovesen, NRK)