Koteng kjøper navnet til Trondheims-Ørns stadion

Rosenborgs styreleder Ivar Koteng har kjøpt stadionnavnet til kvinnelaget for tre millioner over seks år.

Ivar Koteng går inn som sponsor for Trondheims-Ørn

IKKE RBK-RETTET: Ivar Koteng sier at Rosenborg, og et samarbeid med Trondheims-Ørn, ikke har noe å gjøre med sponsoravtalen å gjøre.

Foto: Tone Iversen / NRK

– Vi håper det betyr litt som gjør at talentene kan bli her litt lenger, og kanskje gjør at Ørn kommer litt høyere opp på tabellen, sier Ivar Koteng.

Det er eiendomskongens selskap Koteng Holding som blir sponsor. Trondheims-Ørn blir med det første laget i Trondheim som endrer stadionnanvnet sitt.

Kaptein på Trondheims-Ørn, Mali Næss, fryder seg over avtalen.

– Vi jentene på Ørn er veldig fornøyd med dette. Vi håper det kan gjøre at vi får en litt bedre hverdag med mindre skole og jobb, og mer trening og restitusjon.

Mali Næss er kaptein på Trondheims-Ørn

BEDRE HVERDAG: – Vi håper det kan gjøre at vi får en litt bedre hverdag med mindre skole og jobb, og mer trening og restitusjon, sier Mali Næss, kaptein på Trondheims-Ørn.

Foto: Tone Iversen / NRK

Ikke eget RBK-kvinnelag

Stadion får det nye navnet fra mai av. Koteng håper pengene vil styrke Trondheims-Ørn på sikt.

– Vi synes Ørn har vært flink med å få til en sånn stadion. Så ser vi også at de er veldig flinke på talentutvikling, og vi har lyst til å bidra til at de får litt bedre arbeidsforhold, sier Koteng.

Rosenborg har tidligere blitt utfordret til å satse på et eget kvinnelag, slik flere store lag gjør. På pressekonferansen fikk Koteng spørsmål om dagens sponsoravtale var tilknyttet RBK.

– Rosenborg er orientert, men de har ingenting men dette å gjøre. Ørn og Rosenborg samarbeider, og Rosenborg bidrar jo litt økonomisk til Ørn, sa Koteng.

– Det kan godt hende at det vil utvikle seg, men det er helt uavhengig av dette her.

Ørns største enkeltbidrag

Styreleder i Trondheims-Ørn Ragnar Slettestøl har vært med i forhandlingene. Også han er fornøyd med at de har klart å lande denne avtalen, spesielt med tanke på ressurser til spillerutvikling.

– Det er et viktig bidrag for å sikre en videre sportslig satsning. Kanskje vi kan holde på spillere lengre og gi dem en litt bedre treningshverdag. Det er altfor mange som slutter med fotballen i 20-årene fordi hverdagen blir for tøff, sier Slettestøl.

– Hvor vesentlig er 500.000 kroner i året?

– Vi har et totalt sponsorbudsjett på 2,5 millioner og en omsetning på 8 millioner. Så det er klart det er et veldig viktig bidrag. Det er den største enkeltavtalen vi har.

På søndag spiller Trondheims-Ørn mot Avdalsnes. Så langt står laget med ett poeng på to kamper, men Mali Næss er likevel trygg på at det ender i hjemmeseier.

– Blir det den første trepoengeren?

– Ja, det blir det, smiler kapteinen.