Hopp til innhold

Kortsvindelsaken: Ingen vil navngi nettbutikken

Mange forbrukere ønsker å vite hvilken nettbutikk som knyttes til saken hvor 45 000 bankkort er blitt sperra. Men aktørene som vet det holder tett.

Kortsvindel

45000 kort ble i forrige uke anbefalt sperret

Foto: Maria Elsness / NRK

Stein Arne Tjore

Stein Arne Tjore og Nets er leverandør av digitale betalingstjenester i Norden. Det var de som sendte ut beskjed til flere banker med anbefaling om å sperre flere tusen bankkort da de fikk mistanke om fare for svindel.

Foto: Nets
Tekstmelding i forbindelse med nettsvindel

Denne tekstmeldingen ble sendt ut til flere av Eika Kredittbank sine kunder etter at de hadde handlet på nett.

Foto: Skjermdump

– For vårt vedkommende så har vi taushetsplikt, sier kommunikasjonssjef i Nets, Stein-Arne Tjore.

Sist uke ble 45 000 norske bankkort sperra i forbindelse med at flere nordmenn er blitt utsatt for svindel.

Hva som har skjedd er fortsatt usikkert, men alle de sperra korta er at de er blitt brukt på den samme nettbutikken.

– Men om fellesnevneren er at de har vært innom det nettstedet er usikkert og hva som er årsaken til dette, vet vi ikke enda, sier Tjore.

– Har ikke informasjon

Om det er selskapet bak nettbutikken, en utro ansatt i selskapet eller om nettstedet er blitt hacket sånn at kortopplysninger på avveie er fortsatt ikke avklart. Det er også årsaken til at Visa, Mastercard og Eurocard er sparsomme med opplysningene.

– Visa er blitt gjort klar over hendelsen, men kan ikke kommentere saken ytterligere, sier Norgessjef i Visa, Jens Nes til NRK.

Han vil ikke gå ut med hvilket nettsted som er involvert i saken.

– Hvem er det som etterforsker saken da?

Når slike hendelser skjer, samarbeider Visa med det berørte selskapet og deres finansinstitusjon for å gi kortutstedere med berørte kontoer mulighet til å ta grep for å beskytte sine kunder. Mer enn det kan vi ikke kommentere, sier Nes.

– Sikkert å handle på nett

Både Nets og Visa sier de forstår at mange forbrukere ønsker å vite hvilket nettsted som knyttes til saken. For så lenge ingen vet hvilket nettsted som er rammet, så vil trolig mange nordmenn fortsatt handle der.

– Det skal være sikkert å handle på nett. Har man betalt med bank- eller kredittkort, så har man rett til å få pengene igjen, sier Nes.