Kampen om å få kontrollsentralen for Sør-Norge til Værnes ser ut til å være tapt. (Foto: NRK)
Trønderske politikere har jobbet for å få sentralen til Værnes, men har altså ikke lyktes.
Avinor har valgt Sola fordi de mener det er det beste alternativet økonomisk sett. Nærheten til offshoremiljøet og helikoptertrafikken har også bidratt til Solas fordel.
Antall kontrollsentraler i Norge skal reduseres fra fire til to.
Tidligere denne måneden ble sentralen på Værnes stengt, og Bodø har tatt over driften av Kontrollsentral Nord.
6. oktober skal styret i Avinor ta stilling til om Oslo
Kontrollsentral i Røyken, Stavanger Kontrollsentral på Sola
eller Trondheim Kontrollsentral på Værnes skal bli den nye
Kontrollsentral Sør. Kontrollsentral Sør skal være etablert i 2008.
Flytrafikken lammet
All flytrafikk i østlandsområdet er lammet etter at alle flygelederne ved Oslo kontrollsentral Røyken sykmeldte seg mandag. Dette ble meldt kort tid etter at Avinors begrunnelse var kjent.