NRK Meny
Normal

Utvider etter trøndelagssuksess

Krohn Airs satsing på ruta Molde - Trondheim har vært en suksess, nå utvider selskapet med rute til Bergen.

Krohn Air fly på Årø

Et Krohn Air-fly trafikkerer Molde-Tronheim tur/retur to ganger pr dag.

Foto: Roar Strøm / NRK

Bare et halvt år etter at det lille flyselskapet Krohn Air startet flyvninger mellom Molde og Trondheim utvider de. Bergen er neste satsing, og i likhet med trafikken til Trondheim er det i første omgang tidlig morgenavgang selskapet satser på.

Molde-Trondheim en suksess

Selskapet har nå doblet flåten fra ett til to fly for å opprette den nye ruta Molde-Bergen i konkurranse med Widerøe. Trafikken vil starte i slutten av august med avgang fra Molde 0645, skriver Romsdals Budsstikke .

Claus Krohn

Gründer og daglig leder Claus Krohn betegner ruta Molde-Trondheim som en suksess

Foto: Roar Strøm / NRK

- Både næringsdrivende og oljearbeidere har behov for å reise tidlig om morgen, det er deres behov vi ønsker å fylle, sier eier og daglig leder av Krohn Air, Claus Krohn.

Han betegner ruta Molde-Trondheim som en suksess, og det er derfor han våger å satse videre. Den flyr tur retur tidlig morgen og sen ettermiddag. Ifølge Krohn har selskapet overskudd allerede et halvt år etter oppstart, noe han er svært godt fornøyd med.

SAS og Widerøe kuttet morgenflyene

Det var to dager etter at SAS ga opp ruten mellom Molde og Trondheim, den 77 år gamle næringslivsgrunderen Claus Krohn startet ruta. 28. juni tok Widerøe over SAS-ruta Molde-Bergen og endret ruteopplegget for første avgang fra 0645 til 0855, og det er for sent, mener Krohn.

Krohn Air eier nå to fly. Et 32-seters som flyr Molde-Trondheim og et 19-seters som skal li trafikk mellom Molde og Bergen i tillegg.

- Piloter leier vi inn fra et dansk flyselskap, men kabinpersonale har vi selv, sier Claus Krohn.

77 år, men ingen pensjonist

Krohn tok flysertifikat i en alder av 69, og har sitt eget småfly, en tomotors Seneca, som han flyr med stort sett hver uke. 77-åringen har i aller år vært en aktiv gründer og næringsdrivende, og har ikke pensjonert seg, men nå er det driften av flyselskapet som tar det meste av tida.

- Jeg tenker ikke at jeg er gammel, jeg står på og føler meg i fin form, så da får alderen komme i annen rekke, sier han til NRK.

Krohn-Air fly

Krohn Airs rute mellom Molde og Trondheim viser overskudd etter fire måneders drift.

Foto: Roar Strøm / NRK