Klæbo nektet 17 ganger å svare på Viaplay-spørsmål

Johannes Høsflot Klæbo vil ikke ytterligere kommentere at han likevel skal gå med Viaplay-logoen på skidrakta. På en pressekonferanse torsdag avslo han 17 ganger å svare på spørsmål om saken.

Verdenscup Lillehammer

MIDDELS HUMØR: Johannes Høsflot Klæbo innrømmet at humøret er «middels» etter den siste ukens strid.

Foto: Geir Olsen / NTB

Norges Skiforbund opplyste torsdag morgen i en pressemelding at de nå hadde blitt enige om at Klæbo skal bruke Viaplay-logoen i helgens verdenscuprenn.

Da Klæbo møtte pressen på Lillehammer noen timer senere var naturlig nok avtalen det mest populære temaet blant journalistene.

– Jeg har ikke så mye mer å kommentere annet enn det som ble sagt i pressemeldingen. Blitt enig i å ikke si noe mer om det, sa han.

Han ble gjentatte ganger spurt om å utdype sine vurderinger i avtalestriden med Skiforbundet. Ved 17 anledninger i løpet av pressekonferansen valgte han å avslå å svare.

Klæbo innrømmet likevel at den siste ukens strid har påvirket humøret.

– På en skala fra én til ti? Tre, sa trønderen.

På Adresseavisens spørsmål om hva Klæbo tenkte om at hovedpersonen i Viaplay-saken ikke ville svare på spørsmål om saken, svarte skiesset:

– Jeg tenker at hovedpersonen er lei, sa han.

NRKs sportskommentator Jan Petter Saltvedt mener det ikke er gitt at Klæbo og Norges Skiforbunds vennskap vil vare så veldig lenge. Les hvorfor her:

– Glad vi er blitt enige

Norges Skiforbund opplyste torsdag morgen i en pressemelding at de nå hadde blitt enige om at Klæbo skal bruke Viaplay-logoen i helgens verdenscuprenn.

– Johannes har sagt hva han mener om det å inngå en kommersiell avtale med en innholdsleverandør innen media, det vil si avtalen mellom Viaplay og Skiforbundet langrenn. Dette har vært viktig for Johannes og det har jeg respekt for, sier langrennssjef Espen Bjervig.

E-WDw_VpyLo

Langrennssjef Espen Bjervig

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Bjervig sa på pressekonferansen at han har hatt god dialog med Klæbo og far og manager Håkon Klæbo.

– Vi har vært opptatt av å finne løsninger. Og det har vi klart, sa han.

– Vi har hatt mye dialog. Vi er enig at vi ser forskjellig på saken, men at vi nå skal fokusere på det sportslige, sa han.

Viaplay-logo i helgen

Videre i pressemeldingen står det at Klæbo stiller til start i helgens konkurranser på Lillehammer med samme konkurransetøy som de andre landslagsløperne, inkludert Viaplay-logo.

Verdenscup i Ruka

VIAPLAY PÅ DRAKTA: Klæbo vil gå med viaplay-logoen på drakta, selv om han er kritisk til det kommersielle samarbeidet de har med landslaget.

Foto: Torstein Bøe / NTB

– For meg har det vært viktig å formidle min bekymring i forhold til troverdighet og uavhengighet ved at en innholdsaktør og rettighetsinnehaver som Viaplay også inngår en kommersiell sponsoravtale, sier Johannes Høsflot Klæbo i pressemeldingen.

– Jeg mener det jeg har ment hele tiden i denne saken. Samtidig har jeg nå sagt ja til å eksponere Viaplay-reklamen på konkurransedrakten.

Fryktet skadelig avtale

Langrennsstjernen Johannes Høsflot Klæbo har gitt tydelig uttrykk for at han ikke har sans for Norges Skiforbunds kommersielle samarbeid med Viaplay.

Derfor nektet han å gå med Viaplay-logoen på låret, slik de andre norske skiløperne gjorde, i helgens verdenscupåpning i Ruka, meldte Adresseavisen.

– Jeg mener at en slik avtale verken tjener Skiforbundet eller Viaplay. I stedet kan den være skadelig, da det kan stilles spørsmål rundt temaet uavhengighet. Det er ikke bra for noen av partene, sa Klæbo til avisen.

Iversen: – Ikke noe problem med logoen

Også Klæbos landslagskolleger ble spurt om å hva de tenkte om saken.

Emil Iversen sier at det ikke har vært noen generell opposisjon blant utøverne mot sponsoravtalen mellom Norges Skiforbund og Viaplay.

Verdenscup Lillehammer

GODT HUMØR: Emil Iversen var i godt humør under pressekonferansen.

Foto: Geir Olsen / NTB

– Det virker som de fleste synes det er OK med Viaplay som sponsor. For min del har jeg ikke noe problem med å ha logoen på dressen, sa Iversen på pressemøtet på Lillehammer torsdag.

Iversen beskrev avtalen som et samarbeid med rettighetshaveren Viaplay, der utøverne gjør en jobb med å gjøre TV-sendingene så gode som mulig.

– Vi må prøve å spille hverandre gode, slik at produktet skal bli så bra som mulig. Vi er avhengig at folk kikker på, sa Iversen.

– Bjervig har vært framme med pisken

– Jeg skal ikke ta noen side, men jeg er glad for at Johannes går skirenn med sponsorene vi har, men folk må få mene det de vil. Virker som Bjervig har vært framme med pisken, sa Iversen.

Erik Valnes forteller at resten av laget ikke har fått med seg så mye det som skjer rundt Viaplay-saken og at «det går nå sin gang».

– På laget er vi gode kompiser og fungerer godt sportslig i lag, så det har ikke vært noe problem, sa han.

– Han hadde godt humør i går, sa Valnes om Klæbo.