Det er tidlig morgen den 19. november i krigsåret 1940. Været er disig, det er bekmørkt, og omtrent 550 passasjerer skal snart oppleve en togkatastrofe som i dag kalles en av de verste gjennom tidene.
På sin vei fra Trondheim til Værnes braker et tungt tysk arbeidstog inn i ei motorvogn på vei sørover fra Kopperå.
Den fremste vogna blir fullstendig smadret i det kraftige sammenstøtet og toget skyves 70 meter bakover langs skinnegangen.
Artikkelen fortsetter under bildet
Lemlestede, drepte, og sårede ligger spredd langs jernbanelinjen. Totalt døde 22 personer, og 45 ble hardt skadd i ulykken nord for Hommelvik.
– Det er jo en av de største ulykkene som har skjedd så vi synes det er helt på sin plass å få et symbol på dette, sier Guttorm Næss, som er leder i Solbakken Velforening.
– Var fullstendig knust
Næss har brent lenge for å reise et minnesmerke etter ulykken som skjedde rett utenfor huset hans.
I dag er skinnegangen fjernet ved Solbakken stasjon, der ulykken skjedde. Næss var omtrent tre år gammel, og nærmeste nabo den gang. Huset hans ble brukt som hjelpeplass for de skadde.
– Jeg husker ikke om jeg våkna av smellet eller av at mor vekte meg, men jeg husker at de bar skadde inn i huset vårt, og at det var mange i stua og i gangen. Mor skjermet meg først veldig så jeg ikke skulle se ut, men etterpå gikk jeg sammen med far til ulykkesstedet. Jeg så at motorvogna var fullstendig knust. Det var veldig synd, forteller Næss.
– En del av vår historie
Etter planen skal minnesmerket, som markerer den fjerde største togulykken i Norge, avdukes 17. mai.
Også Jernbaneverket er med på arbeidet for å markere den skjebnesvangre hendelsen. De har funnet brukt jernbanemateriell som skal utgjøre deler av minnesmerket.
– Denne ulykken er en del av vår historie også, og dermed har vi i jernbanen muligheten til å bidra. Det blir et enkelt minnesmerke som er veldig symbolsk, forteller assisterende banedirektør i Jernbaneverket, Brede Nermoen.