Hopp til innhold

– Vi rekker ikke alle henvendelsene

Stor pågang skaper kø hos Kirkens SOS. Mange har behov for noen å snakke med i løpet av sommeren, men mangel på frivillige gjør at flere ikke får svar.

Krisetelefon

Mange tar kontakt med Kirkens SOS-telefontjeneste i løpet av sommeren, men ikke alle får svar.

Foto: Linda Haugvaldstad / Scanpix

Fagansvarlig Vivian Grønnesby (t.v.) og frivillig Merethe Rabben-Bakken

Fagansvarlig Vivian Grønnesby (t.v.) sier de har et sterkt behov for flere frivillige om sommeren.

Foto: Vidar Hansen / NRK
Kirkens SOS chattetjeneste

For seks måneder siden fikk Kirkens SOS en egen chattetjeneste.

Foto: Skjermdump

– Jeg har selv vært på vakt og opplevd at vi har kø for å komme gjennom. Det er veldig mange ungdommer som ringer og har lyst til å ta kontakt med oss, men som ikke får svar. Vi rekker rett og slett ikke å ta unna alle telefonene, sier Vivian Rannem Grønnesby, fagansvarlig hos Kirkens SOS i Trøndelag.

Hun sier at sommeren er ei spesiell tid med tanke på antall henvendelser.

– Mister sitt vanlige nettverk

– Mange tar kontakt både via telefon og chat på grunn av at flere i løpet av ferien mister det vanlige nettverket sitt. Det kan være snakk om lærere, helsesøster og generelt kontaktpersoner som blir «borte» på sommeren, sier hun til NRK.

– De fleste som kontakter oss innrømmer at de veldig ofte ikke har noen andre å snakke med om sommeren.

For et halvt år siden kom en egen chattetjeneste, i tillegg til telefonen. Den brukes mye av ungdom, forteller Grønnesby.

– Fordelen med dette verktøyet er at de som tar kontakt på denne måten ofte kommer fram til sakens kjerne raskere enn de på telefon. På telefonen må vi gjerne «fiske litt», men på chat går de ofte rett på sak, og vi får raskere vite hva som gjør vondt i livet til den som tar kontakt.

Forskjellige problemer

Ifølge Grønnesby dreier mange av henvendelsene seg om psykiske problemer.

– Det er mange ungdommer som sliter med akkurat dette, men vi ser også at det ofte dreier seg om relasjonsproblemer og seksuelle overgrep. Mange føler også på ensomhet. I tillegg er det flere som blir mobbet som tar kontakt, og også de som driver med selvskading er flink til å ringe, sier hun.

Anne er en av de frivillige som jobber hos Kirkens SOS. Hun opplever ofte at de som ringer ber om forbønn.

– De er engstelige, og de sitter alene. Da spør jeg, akkurat som om det skulle vært en bestilling, hva de ønsker å be om. De gir meg et svar, og deretter ønsker de at vi sammen skal be høyt på telefonen. De virker veldig fornøyd med dette, sier hun.

– Vi trenger frivillige

Mange ringer på sommeren, men da er også mange av de frivillige på ferie. Fagansvarlig i Trondheim vil gjerne ha flere telefonvakter.

– Det er alltid et problem at vi er for få, både på chatten og på telefonen. Vi kjører et nytt kurs nå i september, så vi håper jo å kunne fylle dette. Vi vil ha både unge og voksne som ønsker å gjøre en frivillig innsats, sier Grønnesby.

Selv synes hun det er vondt at de får så mange telefoner fra barn og unge som har det vanskelig.

– Det skal jo ikke være sånn, men vi er veldig glad for at vi klarer å hjelpe dem som når oss, men håpet er jo at vi skal klare å hjelpe enda flere.