NRK Meny
Normal

Kan bli mer flybussbråk

Nok et selskap har fått konsesjon til å kjøre flybuss mellom Trondheim og Værnes.

Flybussen Trondheim

Klæburuten har fått hard konkurranse etter å ha vært alene på markedet de siste 50 åra.

Foto: Morten Andersen / NRK

Unibuss er det tredje selskapet som nå har konsesjon til å kjøre flybuss på strekningen. Fra før kjører både Klæburuten og Flybussekspressen strekningen.

- Vi er skeptiske til om det er rom for tre selskaper, sier fylkesordfører Tore Sandvik.

Fylkeskommunen hadde likevel ikke noe valg da de godkjente søknaden til det Oslo-baserte selskapet Unibuss.

- Reglene er slik at når du krysser ei fylkesgrense, så er det fritt fram å etablere busstrafikk på rent kommersielle vilkår. Derfor kunne vi ikke gjøre noe annet enn å godkjenne søknaden, sier Sandvik.

Slossing og beskyldninger

Tore O. Sandvik

Fylkesordfører Tore Sandvik skulle ønske han kunne sagt nei til et tredje flybusselskap, men han har ingen hjemmel til det.

Foto: Hans H. Bjørstad

Men dette hardner kampen om passasjerene.

Det er allerede full krangel mellom de to selskapene som i dag kjører strekningen Konflikten har vært så tilspisset at det ved flere anledninger har brutt ut slagsmål, sjåfører blir beskyldt for å kjøre pirat og Avinor har vært nødt til å si i fra om at det ikke er lov å kapre kunder i ankomsthallen.

I dag er det bare Klæburuten som kjører buss så lenge det er avganger på flyplassen. Daglig leder i selskapet, Inger Johanne Keiserås, sier de nå vil vurdere dette tilbudet.

- Vi kan bli nødt til å slutte med å kjøre med dagens tilbud dersom inntjeningen blir såpass dårlig at vi ikke får det til. Vi har ingen forpliktelser i forhold til hvor mange busser vi må kjøre. Allerede i dag så går noen av rutene med tap, sier hun.

- Skummer fløten

Unibuss står for om lag 70 prosent av busstrafikken i Oslo-området. Planen er at selskapet starter opp med fem eller seks busser mellom Trondheim og Værnes.

- Vårt konsept er å ikke kjøre til Trondheim sentrum. Vi tror vi kan tilføre dagens tilbud noe ved å tilby direkteruter til området som ikke har det i dag, sier daglig leder i Unibuss, Kjell Knarbakk.

Fylkesordføreren er likevel skeptisk. Han er redd de nye selskapene kun ”skummer fløten” av trafikktoppene, mens Klæburuten kjører fra tidlig morgen til midnatt.

- Vi frykter at man bare tar de lønnsomme avgangene og kutter ut de mindre attraktive. Nå må selskapene bevise at de greier å leve med denne modellen uten verken slossing eller et dårligere tilbud. Men vi vil be om et møte med departementet for å se på om man kan gjøre dette på en samfunnsmessig bedre måte, sier Sandvik.

Video fra Trøndelag

Midtnytt
Jens Kvernmo får fisk i forteltet sitt. Se serien på NRK1 tirsdager klokken 20.25