– Jeg er glad for at det blir flertall som sikrer raskest mulig bygging av ny E6 forbi Ler i Melhus. Det sier Tord Lien, regiondirektør i NHO.
– Dette er et viktig vegprosjekt for Trøndelag og Norge, og en utbygging som innbyggerne og næringslivet i dalføret har ventet på fryktelig lenge.
NHO-direktøren er svært glad for signalene som er kommet i dag, om at representantene i Kristelig Folkeparti i kommunestyret i Melhus har snudd i denne saken og likevel ikke krever kryss bygd på E6 ved Ler.
– Det sikrer ei fornuftig og rask fremdrift av byggingen av nye E6. Det er vi glad for.
For dyrt kryss
Utbyggingsselskapet «Nye veier», som har ansvaret for utbygginga mellom Ulsberg og Melhus, har bedt politikerne i Melhus om å droppe kravet om bygging av et kryss på Ler for å spare 400 millioner kroner. Hvis ikke kan arbeidet forsinkes kraftig og ny E6 først stå ferdig i 2035.
Melhus KrF skriver blant annet i en uttalelse etter et medlemsmøte i går, at den planlagte kryssløsningen er en dårlig løsning. Både fordi den blir veldig dyr i forhold til samfunnsnytten, og vil kreve cirka 90 dekar dyrkajord
– Vi vil ikke kreve kryss på Ler. Kostnadene er voldsomme, og vi har mulighet til å spare dyrka jord. Også kan vi spare den store brua over Gaula, som er et vernet vassdrag. Det sier Anna Lina Holm i Melhus KrF til NRK.
Ordføreren tapte kampen
Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) i Melhus sto fast på at krysset på Ler er viktig for innbyggerne. Men fikk ikke støtte i kveldens kommunestyre.
Fylkesordfører og partikollega Tore O. Sandvik har også påpekt hvor viktig det er å få fortgang i utbyggingen av E6 sør. Han ba Melhuspolitikerne om å bøye av for ikke å ramme hele regionen. Noe representantene i Melhus KrF i kveld gjorde.
NHO-direktør Tord Lien ser fremover og mener det neste som nå skjer er at det blir fattet et endelig planvedtak for hele traseen.
Ser frem til prioritering av E6 sør
– Nå skal Nye Veier fortsette sitt arbeid, og de vil etter alle solemerker starte arbeidet med selve byggingen i 2019.
Frem til nå har E6 nord for Trondheim hatt prioritet, fordi samfunnsøkonomien i den utbyggingen har vært bedre. Nå ser Lien for seg en endring.
– E6 gjennom Melhus har vært planlagt med mange dyre plankryss. Derfor har det vært jobbet sammen med kommunene langs hele dalføret for å finne gode løsninger. Nå ser det ut som om også Melhus kommune vil fatte et fornuftig vedtak, sier Lien.
– Det vil sikret at Nye veier kan gå videre i det tempoet de ønsker, og som også vi fra næringslivet ønsker.