Hopp til innhold

Dropper krav om omstridt kryss på Ler

Melhus-ordføreren tapte kampen om kryss på Ler. Med 19 mot 18 stemmer ble det i kveld avgjort at nye E6 ikke skal ha på- og avkjøringsmuligheter på Ler.

Ler-krysset

Et knapt flertall i kveldens kommunestyremøte i Melhus vedtok å droppe krav om nytt kryss på Ler i arbeidet med nye E6.

Foto: Statens Vegvesen (skjermdump fra animasjonsfilm)

– Jeg er glad for at det blir flertall som sikrer raskest mulig bygging av ny E6 forbi Ler i Melhus. Det sier Tord Lien, regiondirektør i NHO.

– Dette er et viktig vegprosjekt for Trøndelag og Norge, og en utbygging som innbyggerne og næringslivet i dalføret har ventet på fryktelig lenge.

NHO-direktøren er svært glad for signalene som er kommet i dag, om at representantene i Kristelig Folkeparti i kommunestyret i Melhus har snudd i denne saken og likevel ikke krever kryss bygd på E6 ved Ler.

– Det sikrer ei fornuftig og rask fremdrift av byggingen av nye E6. Det er vi glad for.

Tord Lien

Tord Lien, regiondirektør i NHO, mener det er viktig for Trøndelag og Norge med en rask utbygging av E6 gjennom Melhus.

Foto: Grete Thobroe / NRK

For dyrt kryss

Utbyggingsselskapet «Nye veier», som har ansvaret for utbygginga mellom Ulsberg og Melhus, har bedt politikerne i Melhus om å droppe kravet om bygging av et kryss på Ler for å spare 400 millioner kroner. Hvis ikke kan arbeidet forsinkes kraftig og ny E6 først stå ferdig i 2035.

Melhus KrF skriver blant annet i en uttalelse etter et medlemsmøte i går, at den planlagte kryssløsningen er en dårlig løsning. Både fordi den blir veldig dyr i forhold til samfunnsnytten, og vil kreve cirka 90 dekar dyrkajord

Anna Lina Holm

Anna Lina Holm i Melhus KrF sier til NRK rett før kveldens debatt i kommunestyret at de ikke vil kreve kryss på Ler.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

– Vi vil ikke kreve kryss på Ler. Kostnadene er voldsomme, og vi har mulighet til å spare dyrka jord. Også kan vi spare den store brua over Gaula, som er et vernet vassdrag. Det sier Anna Lina Holm i Melhus KrF til NRK.

Ordføreren tapte kampen

Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) i Melhus sto fast på at krysset på Ler er viktig for innbyggerne. Men fikk ikke støtte i kveldens kommunestyre.

Fylkesordfører og partikollega Tore O. Sandvik har også påpekt hvor viktig det er å få fortgang i utbyggingen av E6 sør. Han ba Melhuspolitikerne om å bøye av for ikke å ramme hele regionen. Noe representantene i Melhus KrF i kveld gjorde.

Gunnar Krogstad

Ordfører i Melhus, Gunnar Krogstad (Ap), fikk ikke støtte for sitt krav om å bygge kryss på nye E6 ved Ler.

Foto: Kjartan Ovesen / NRK

NHO-direktør Tord Lien ser fremover og mener det neste som nå skjer er at det blir fattet et endelig planvedtak for hele traseen.

Ser frem til prioritering av E6 sør

– Nå skal Nye Veier fortsette sitt arbeid, og de vil etter alle solemerker starte arbeidet med selve byggingen i 2019.

Frem til nå har E6 nord for Trondheim hatt prioritet, fordi samfunnsøkonomien i den utbyggingen har vært bedre. Nå ser Lien for seg en endring.

– E6 gjennom Melhus har vært planlagt med mange dyre plankryss. Derfor har det vært jobbet sammen med kommunene langs hele dalføret for å finne gode løsninger. Nå ser det ut som om også Melhus kommune vil fatte et fornuftig vedtak, sier Lien.

– Det vil sikret at Nye veier kan gå videre i det tempoet de ønsker, og som også vi fra næringslivet ønsker.