NRK Meny
Normal

Kald krig åpnet for grensehandel

I dag er det femti år siden E14 mellom Trøndelag og Jämtland ble åpnet.

E 14
Foto: NRK

E14 er en av de viktigste ferdselsårene mellom Trøndelag og Sverige.

Krig og storpolitikk

I høst er det femti år siden veien ble åpnet. I anledning jubileet er historia bak veien samlet mellom to permer. I boka kommer det fram at krig og storpolitikk gjorde at man i sin tid bygget E14.

Koreakrigen fra 1950 til 1953 skjerpen frontene i den kalde krigen, og svenske myndigheter var bekymret for forsyningssituasjonen og sin egen beredskap.

Bjørn Roar Krogstad
Foto: NRK

- De var redde for å bli stengt inne og trengte et pustehull mot vest. De kontaktet norske myndigheter for å få bygget denne veien, sier historiker Bjørn Roar Krogstad som har skrevet boka.

Svenske penger

Det var Sverige som betalte for storparten av veibygginga, svenskene var så ivrige etter å få bygget veien at de også betalte halvparten av utgiftene på den norske siden av grensa.

- Jeg tror ikke veien hadde blitt bygget om ikke dette forslaget hadde kommet under Koreakrigen, sier Bjørn Roar Krogstad.

Soldater

Fra Koreakrigen.

Syklet etter sukker

På Storlien møter vi Kjell Trones på grensehandel på Storlien. Han forteller at hverdagen for folk som skulle på grensehandel var en helt annen før E14 stod ferdig i 1958.

- Det var sukkerrasjonering i Norge, og da syklet min far og bror om Verdal til Sverige for å skaffe sukker. Det er noe som er utenkelig i dag, sier Trones.

Forfatter Bjørn Roar Krogstad vokste selv opp i Meråker på femtitallet.

- Da var Sverige et lukket land, i dag er Jämtland vårt nærområde, sier Krogstad.

E 14
Foto: NRK

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.