Hopp til innhold

Jernbaneverket dropper toget

Jernbaneverket skal frakte 5.130 betongsviller fra Hønefoss til Majavatn, og valgte vogntog. Tog ble for tungvint.

Tog som frakter jernbanesviller

Jernbaneverket vil heller bruke 37 trailere til å frakte svillene istede for tog.

Foto: Hermann Sunde Franer


Informasjonssjef Dag Svinsås i Jernbaneverkets avdeling Nord bekrefter at de har bestilt 37 trailerturer for å få fraktet spennbetongsvillene de 86,1 milene fra Hønefoss i Buskerud til Majavatn i Nordland. Hver sville veier 230 kilo.

Les også : Jernbaneverket halverte vedlikeholdet på 12 år

– Får ikke til å bruke tog

Det er Trønder-Avisa som har oppdaget at Jernbaneverket ikke har klart å bruke tog til transporten. Ifølge avisa ville hele fraktoppdraget fått plass på tre til fire godstog. Men det ble for tungvint, ifølge informasjonssjef Dag Svinsås i Jernbaneverkets avdeling Nord.

– Dette er en litt komplisert sak. Jernbaneverket er en miljøbevisst organisasjon, og vi skulle selvsagt sett at vi klarte å frakte dette sjøl, sier Svinsås.

– Vi får det ikke til.

– Måtte leid alt

Dag Svinsås forklarer situasjonen med splittelsen mellom NSB og Jernbaneverket for over ti år siden som førte til at Jernbaneverket ikke lenger eier togmateriell.

– Vi måtte derfor ha leid lokførere, lokomotiver og vognmateriell, samt tre hjullastere til å lesse av svillene på de tre forskjellige plassene vi skal skifte ut skinnene i sommer.

Ifølge Svinsås prøvde Jernbaneverket også å frakte svillene med skip.

– Det gikk heller ikke.

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

Godstog ved Hage bru

Fire godstog kunne ha fraktet de 37 trailerlassene.

Foto: Jon Rokseth

Halvannen gang rundt jorda

37 turer fra Hønefoss til mosjøen blir 31.857 kilometer. Men siden det er lite trolig at svilletrailerne får 37 returlass fra Mosjøen til Hønefoss, så må trailerne kjøre tomme i retur.

Dermed blir fraktoppdraget på 63,714 kilometer, eller tilsvarende en halvannen gang jorda rundt ved ekvator.

(NB! Det går ingen vei langs ekvator, så det er merkelig at så mange regner kjørelengde i antall ganger rundt jorda ved ekvator)

66,5 tonn CO2

Siden en moderne trailer bruker fire liter diesel på mila blir det totale forbruket av diesel vel 25.000 liter. Med 2,66 kilo CO2-utslipp per liter diesel slipper transporten ut 66,5 tonn CO2 til atmosfæren.

66,5 tonn CO2 tilsvarer det en Scoda Octavia Greenline slipper ut ved å kjøre 580.000 kilometer, eller 433 flyturer (gjennomsnittlige flyturere utført av nordmenn, både til inn- og utland).

Artikkelen fortsetter nedenfor bildet.

Gamle sviller ruster ikke

Jernbaneverket skal skifte ut gamle togskinner ved Majavatn og på Bodø stasjon.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

40 døgn i strekk

Hviletidsbestemmelsene gjør ifølge Trønder-Avisas beregninger at hver tur tar 26 timer. Totalt vil det derfor ta 962 timer å frakte svillene. Da er ikke laste og lossetida tatt med.

962 timer tilsvarer fem uker og fem dager, hvis én og samme sjåfør skal stå for hele kjøreoppdraget.

Stakkars mann.

– Ikke flaut

Dag Svinsås ser at Jernbaneverkets valg av vogntog til å transportere svillene sender et dårlig signal i forhold til å få mer transport over på jernbane.

– Det er ikke flaut at vi bruker trailere, men vi skulle gjerne ha benyttet tog.

– Vogntog er den billigste måten å frakte svillene på.

Svillene skal brukes tre steder langs Nordlandsbanen. Transporten skal være ferdig utført før sommerferien.

Hva synes du om Jernbaneverkets valg av transportmetode? Skriv din SAKLIGE mening i kommentarfeltet nedenfor: