Har for første gang oppdaget CO₂ på en planet utenfor vårt eget solsystem

– Det var som å lese et dikt i sin helhet, der vi tidligere bare hadde hvert tredje ord, utbryter forsker.

Har funnet karbondioksid på en annen planet i verdensrommet.

GJENNOMBRUDD: Denne illustrasjonen viser hvordan eksoplaneten WASP-39b kan se ut, basert på den nåværende forståelsen forskerne har av planeten.

Foto: James Webb/NASA

Til manges store begeistring har James Webb-teleskopet klart det igjen:

For første gang er det nemlig påvist karbondioksid i atmosfæren til en planet utenfor vårt eget solsystem.

– Dette har vært et eksperiment uten sidestykke. Noe vi er veldig stolte av, sier Natalie Batalha ved universitetet i California. Hun har ledet prosjektet som består av 300 forskere fra hele verden.

Planeten heter WASP-39b og er en gloheit gasskjempe. Den ble først oppdaget i 2011 og ligger omtrent 700 lysår fra Jorden.

Å forstå sammensetningen av slike planeter er avgjørende for å vite hvordan de først oppstod og utviklet seg, skriver NASA i en pressemelding.

– Molekyler av karbondioksid er sensitive spor i historien om dannelsen av planeter, sier Mike Line. Han er førsteamanuensis ved Arizona State Universitys School.

Den ferske oppdagelsen vil bli publisert i det anerkjente tidsskriftet Nature i løpet av den kommende uken.

Les også De første bildene fra superteleskopet overgår all forventning

Stjernen kalt TYC 4212-1079-1. Bildet er tatt at romteleskopet James Webb.

Sier noe om hvor unikt vårt eget solsystem er

Funnet ble gjort via superteleskopets infrarøde spektrograf. Dette er ett av fire instrumenter som gjør det mulig å observere atmosfæren til eksoplaneter.

Slike målinger gjør det mulig å finne ut hvor mye fast stoff, samt hvor mye gass som ble brukt i dannelsen av denne planeten.

Og i løpet av de neste ti årene skal James Webb utføre en rekke slike målinger på flere lignende planeter.

– Dette vil også gi bedre innsikt i hva det er som er helt unikt med vårt eget solsystem, sier Mike Line.

Jupiter. Bildet er tatt av James Webb-teleskopet.

James Webb har tatt nye bilder av Jupiter. Bildene ble tatt i juli og fanget blant annet opp Jupiters nordlige og sørlige del, samt den store røde flekken.

Foto: James Webb/NASA

Bilder utenom det vanlige

James Webb er et samarbeid mellom Nasa, Den europeiske romfartsorganisasjonen, ESA og CSA, som er den kanadiske romfartsorganisasjonen.

Første juledag i fjor ble teleskopet endelig skutt ut. Reisen til bestemmelsesstedet tok nesten en måned.

I løpet av den siste tiden har man fått et helt unikt innblikk i universet.

Det splitter nye romteleskopet kan se lenger enn noe annet instrument, og kan bokstavelig talt se helt tilbake til tidenes morgen.