Hopp til innhold

Internasjonal interesse for Ryggen

Ørlandskunstneren Hannah Ryggens tepper vekker fortsatt internasjonal oppsikt, over 40 år etter hennes død.

Hannah Ryggen

Hannah Ryggen var en politisk kunstner som fortsatt vekker oppsikt.

I disse dager markeres det at det er 120 år siden Hannah Ryggen ble født i Sverige. Hun flyttet senere til Ørlandet, og bodde der fra 1924 til 1957.

Mange vil låne tepper

– Ryggen var en av Norges aller fremste kunstnere, og det er mange forespørsler om å få låne noen av teppene hun vevde, sier direktør ved Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim, Åshild Adsen.

Denne uka kom det forespørsler fra Nasjonalmuseet i Kosovo og Moderna Museet i Malmö. Det er også interesse fra museer i Brussel, Madrid, Oxford og New York.

– Dette er hett, og hun er en viktig inspirasjonskilde for kunstnere som jobber politisk i dag. Sett i lys av den politiske situasjonen i Europa akkurat nå, er interessen for Hannah Ryggens kunst blitt enda større, sier direktøren.

Åshild Adsen og Randi Lium

Direktør Åshild Adsen og konservator Randi Lium ved Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim.

Foto: Lars Erik Skjærseth/NRK

Kappet hodet av Mussolini

For Hannah Ryggen var en politisk og tidvis kontroversiell kunstner.

– I 1937 ble hun valgt ut til å representere Norge under Verdensutstillingen i Paris med teppet Etiopia. Der viste hun den italienske diktatoren Mussolini med avkappet hode. Det skapte forargelse og stor bekymring hos arrangørene. De valgte rett og slett å sensurere deler av bildet i frykt for en diplomatisk krise i forholdet til Italia, sier Adsen.

Også i Norge valgte Hannah Ryggen å vise hva hun mente under den tyske okkupasjonen fra 1940 til 1945.

– I oktober 1942 ble det innført unntakstilstand i Trøndelag, og Hannah Ryggen vevde da et teppe med Hitler, Quisling og Knut Hamsun som flaksende fugler. Hadde det kommet fram under krigen, er det ikke sikkert hun ville overlevd, mener Åshild Adsen.

Hannah Ryggen var en kompromissløs kunstner som satte kunsten foran det meste i livet. Det er kanskje derfor hun fortsatt er like aktuell som før.

– Rått og tøft

– Her i Trondheim har vi samlet det meste av hennes verker, og når folk kommer hit og får se teppene så skjer det noe. De oppdager virkelig stor kunst. Til og med gutter i niende klasse synes dette er bra. De sier ofte det er rått og tøft. Spesielt med tanke på at hun satt på Ørlandet og vevde disse teppene om nazismen, mens tyske soldater marsjerte utenfor huset hennes, sier Åshild Adsen.

Etiopia

Teppet Etiopia ble sensurert under Verdensutstillingen i Paris i 1937 fordi det viste diktatoren Mussolini med avkappet hode.

Foto: Lars Erik Skjærseth/NRK