Tospannet jobber tett med solide sponsoravtaler som har gitt, og skal gi, flere millioner på konto.
-Guri er nesten sekretæren min og min høyre hånd. Hun betyr mye for meg. Og hun tar hånd om sponsorarbeidet og mye utenomsportslig.
- Guri gjør en fantastisk jobb slik at jeg kan gjøre jobben som skal til for å gå fort på ski, sier Bjørgen om manageren til Adresseavisen.
Voldsom verdiøkning
Da Bjørgen fant tilbake til gullformen under OL i Vancouver for to år siden manglet de personlige sponsorene. Men i løpet av tiden fram til årsskiftet før VM i Holmenkollen i fjor, økte formuen fra 4,2 til 9,6 millioner kroner. Verdiutviklingen vil også bli markant de neste årene.
Langrennsesset setter alle idrettsrelaterte inntekter, også sponsorinntekter, på utøverfond. Det føres som formue. Sponsorkontraktene med Norges sjømatråd, Asko og Trønderenergi utgjør en vesentlig del.
Avtalene gir også pengebonuser, som Marit Bjørgen har fått mer av enn noen gang. Eksempelvis sprengte hun bonustaket hos skiprodusenten Fischer både i 2010 og 2011, skriver Adresseavisen.
Forlenget med sponsor
-Når man presterer så kommer jo pengene, men jeg har aldri vært motivert av økonomi. Jeg er opptatt av å gå fortest mulig på ski. Dette er en kort fase av livet og det er viktig å utnytte posisjonen mens man kan. Dessuten er det lærerikt å skaffe gode samarbeidspartnere. Jeg skal ha et liv etter skikarrieren også,
sier Bjørgen til avisen.
Før OL i 2006 ble Bjørgen vraket som frontfigur for Møllers tran etter mye sykdomstrøbbel. Nå er hun symbol nummer en på det å være frisk blant langrennsløperne. Det har slått an både hos sponsorer og i løypa.
-Jeg vil bli solgt inn til sponsorer som den personen jeg er, sier Bjørgen.
Kun slått av alpinstjerne
Bare den amerikanske alpindronningen Lindsey Vonn tjente mer enn Bjørgen av internasjonale skiutøvere sist vinter. Med 2,4 millioner kroner i premiepenger tjente Bjørgen nesten like mye som de norske herrene til sammen.
-Er det lett å skaffe store avtaler for Bjørgen?
-Lett er det ikke. Sponsormarkedet er ikke lett.
Også Trønderenergi er bevisst på at en sponsor ikke bare betaler utøvere penger. De skal passe godt sammen, sier Guri Hetland.
Hun mener de kunne høstet enda mer av Bjørgens markedsverdi, men de to er blitt enige om at mellom tre og fem sponsorer er det maksimale for Rognes-jenta.
(©NTB)