Nå blir det nattevåk for ørlendingene

Fra i kveld vil mange ørlendinger bli holdt våkne av flystøy. Nattflyging med F-16 starter etter mørkets frembrudd og pågår til etter midnatt på Ørland i Sør-Trøndelag.

F-16

I starten vil pilotene trene med to fly av gangen, men det vil øke til åtte fly når de har trent en stund.

Foto: Per Arne Juvang

I kveld, etter mørkets frembrudd, starter høstens mest bråkete eventyr. Nattflygingen med F-16 ut fra Ørland hovedflystasjon er plagsomt for noen, men nødvendig for andre.

Nattflyging fram til mars

Det begynner i kveld, og fortsetter mer intensivt i deler av desember og videre fram til i mars da nettene igjen blir for lyse til nattflyging.

– Vi starter etter at sola har gått ned og holder på til litt over midnatt, sier skvadronsjef Atle Bråthen.

Også i sommer var det øvelseskjøring med F16, men det var i lyse sommerdager med sola høyt på himmelen.

– Nå skal vi trene på flyging i mørket, det skiller seg vesentlig fra flyging på dagtid, sier skvadronsjef Atle Bråthen.

Hastigheten er svært, svært høy og i mørket er teknologien avgjørende for navigering. De ser lite eller ingenting, men med nattbriller kan de navigere også etter synet.

– Vi skal kunne løse våre oppdrag både i lys og i mørke, så dette er det viktig å trene på, sier Bråthen.

F-16 pilot med nattbriller

Ved flyging i mørket er pilotene avhengige av avansert teknologi. Nattbriller kan også være til hjelp under navigering.

Foto: NORDETMAN

Jeg gruer meg


Ingar Solem er en av flystripas nærmeste naboer. Han driver en gård og gruer seg til tida med nattflyging.

– Jeg har så mange negative erfaringer med flytrafikken så dette blir slitsomt, sier han.

Han ser ikke at det er noe som kan gjøres for å dempe støyen som følger med treninga. Det er noe han må leve med.

– Men jeg prøver å dra bort til områder med mindre støy når de trener. Det kjenner jeg er best for helsa, sier han.


Siste avgang ved midnatt

Det er kun norske F16-fly som skal på vingene, men det kommer også noen sveitsiske F18-fly med piloter som skal trene ut fra Ørland.

Hovedoppdragene til F16 er luft til bakke-oppdrag og luft til luft-oppdrag og det er det de vil trene på i mørket utover vinteren. De starter ved mørkets frembrudd og siste avgang vil være like før midnatt.

– Vi kommer til å lande når oppdragene er utført og det blir etter midnatt, men det bråker ikke like mye som når vi tar av, sier skvadronsjefen.

I starten kommer de til å trene med to fly av gangen, men det vil øke til åtte fly når de har trent en stund.

– Nå har ikke pilotene kunnet trene nattflyging på seks måneder så det er viktig å starte forsiktig og så intensivere etter hvert. Det er ekstra krevende og de må være skjerpa – det må man være til enhver tid når man flyr jagerfly, sier Bråthen.

F-16 på nattflyging

F-16 på nattflyging.

Foto: Luftforsvaret

Video fra Trøndelag

I 2016 har det vært nesten 10 000 viltpåkjørsler. 1/4 av dem skjer i Trøndelag.
Fikk heder for sitt arbeid med mangfold og inkludering.
Etter år med hus-okkupasjoner og ungdomsopprør ble Svartlamoen boligstiftelse til, etter våpenhvile med Trondheim kommune. 
Det er faktisk 15 år siden kampen sto om det gamle arbeider-boligstrøket.