Hopp til innhold

I grøfta på sommerdekk

Hver sjette trønder som krasjer eller kjører i grøfta på vinteren, kjører på sommerdekk.

På sommerdekk.
Foto: Eli-Karin Færøy / NRK

Det viser en fersk statistikk fra IF forsikring.

I Trøndelag og Møre og Romsdal hadde 16,4 prosent av ulykkesbilene siste vinter sommerdekk.

- Folk er ikke lenger like flinke til å ta hensyn til føret, sier teknisk sjef Vidar Brustad i If Skadeforsikring.

Legger om for seint og for tidlig

De fleste ulykkene skjer ved at folk legger om til vinterdekk for seint på høsten. I den andre enden legger folk tilbake til sommerdekk for tidlig, før det er pemanent sommerføre igjen på våren.

– Folk venter i det lengste med å sette på vinterdekk. Værvarslingen kan melde om snø i forveien, men mange venter likevel med å legge om helt til den morgenen snøen ligger der, sier Brustad.

I følge Vegtrafikksentralen er det i dag snøføre i store deler av Indre Namdal, mens ellers i Trøndelag meldes det om fine kjøreforhold. Noen steder er det småglatt.

Pigg best på is

Piggfrie vinterdekk vinner stadig terreng på bekostning av piggdekk. Litt over halvparten av norske bilister kjører nå piggfritt vinterstid, ifølge Dekkimportørenes forening.

Sist vinter var piggfriandelen i Trondheim 79 prosent, 83,8 prosent i Oslo og 90,1 i Bergen. Alle de tre byene har piggdekkgebyr.

Biler med piggdekk utgjorde 29,9 prosent av ulykkene sist vinter, viser tallene til If, mens 52,5 prosent hadde piggfrie vinterdekk.

– Det kan bety at noen bilførere som før har kjørt på piggdekk feilberegner kjøreegenskapene til piggfrie vinterdekk. Piggfrie er i dag av veldig god kvalitet og er et fornuftig valg for mange, men de har fortsatt noen svakheter i forhold til piggdekk, spesielt på is, sier Vidar Brustad i If.

– Derfor er det veldig viktig å tilpasse kjøringen etter føret og hvilke dekk man kjører på, sier han.