– Hvis alt skal bygges i ett trinn, er jeg redd kostnadene blir så høye at jeg frykter Stortinget ikke vil gå inn for prosjektet. Da blir ny godsterminal i Trondheim utsatt flere tiår, sier Stortingsrepresentant for Høyre og leder i transportkomiteen, Linda Hofstad Helleland.
Torsdag gikk et flertall i Trondheim bystyre mot Jernbaneverkets anbefalte løsning for utbygging av terminalen og tunnelen gjennom Vassfjellet i to trinn.
LES: Vil ha godsterminal på Heimdal
– Lokalpolitikerne forsinker prosessen
Helleland sier regjeringen er veldig opptatt av å få på plass en godsterminal i Trondheim, etter mer enn 20 år med utredninger og debatt.
– Det er veldig viktig for godstrafikken og for å få frigjort arealer til næringsutvikling i Trondheim. Vi er veldig bekymret for at det nå igjen er lokalpolitikere som forsinker prosessen.
Kostnaden for trinn én anslås til 3,9 milliarder kroner, og byggingen kan skje mellom 2018 og 2022. Trinn to omfatter også en 7,8 kilometer lang dobbeltsporet tunnel gjennom Vassfjellet til Søberg i Melhus. Bystyret ønsker at tunnelen skal bygges samtidig med den nye terminalen, noe som vil koste 6,7 milliarder kroner.
– Dersom bystyrets ønske skulle bli en realitet kan det i verste fall bety at prosessen på ny utsettes og forsinkes i mange år, sier gruppeleder for Høyre i Trondheim, Yngve Brox, som også har Fremskrittspartiet med på laget i høringa.
LES: – Uholdbart å fortsette på Brattøra
Trenger innspill fra ulike aktører
Til høringa kommer sentrale aktører i transportbransjen og næringsorganisasjoner, blant andre Lastebileierforbundet, Næringsforeningen i Trondheim, Schenker og Rema 1000.
– Vi er først og fremst opptatt av å høre fra grunneiere, representanter fra de berørte kommunene og fra næringa - slik at vi får den informasjonen og kunnskapen vi trenger for å ta en riktig beslutning om hvor godsterminalen skal ligge, sier Helleland.
Hun håper på mange gode innspill på mandagens høring.